Za ponad 100 milionów złotych zmodernizowano bocznicę kolejową PKP Intercity – Szczecin Zaleskie Łęgi. Powstały tam między innymi nowa automatyczna myjnia i hala napraw.

Z bocznicy kolejowej na Międzyodrzu codziennie wyprawiane są w trasy 23 pociągi, w tym między innymi Pendolino. Od czasu, gdy w grudniu zakończyła się rozbudowa zaplecza technicznego, jest przystosowana do sprawnej obsługi większej liczby pociągów.

– Jeszcze w ubiegłym roku mycie pociągów na bocznicy kolejowej w Szczecinie odbywało się ręcznie. Teraz umycie całego składu w myjni trwa niecałą godzinę, jest dokładniejsze i potrzeba do tego mniej wody, ponieważ krąży ona w obiegu zamkniętym. Rok temu na część napraw czy przeglądów wagony musiały być przesyłane do zaplecza technicznego w Gdyni. Obecnie prowadzone są one w Szczecinie w nowoczesnej hali, wyposażonej w profesjonalny sprzęt – mówi Hanna Jażdżyk, członek zarządu PKP Intercity.

Wspomniana myjnia ma około 200 metrów długości. Została wyposażona w trzy portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Można tam umyć zarówno lokomotywy, jak i wagony pasażerskie oraz elektryczne zespoły trakcyjne. Częścią myjni jest oczyszczalnia ścieków z obiegiem zamkniętym, pozwalająca na wielokrotne wykorzystywanie tej samej wody. Pomyślano również o systemie zbierania deszczówki.

„Dzięki rozbudowie bocznica w Szczecinie zyskała także zewnętrzny system zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem. Podgrzany płyn przeciwoblodzeniowy jest natryskiwany pod niskim ciśnieniem na wózki i inne wybrane części pojazdów. Płyn pozostaje na opryskanej powierzchni jako warstwa ochronna zapobiegająca przywieraniu śniegu” – czytamy w komunikacie PKP Intercity

Nowa hala napraw też ma 200 metrów długości. Znalazły się w niej specjalne podnośniki umożliwiające wymianę wózków. Na miejscu można realizować nawet większe i bardziej specjalistyczne naprawy. Również lokomotyw, które wcześniej musiały trafiać w ręce podmiotów zewnętrznych.

„Przebudowa bocznicy w Szczecinie obejmowała także infrastrukturę torową. Wybudowano dodatkowe tory o łącznej długości 3700 m, kanał przeglądowy dla pojazdów o długości 200 m, tor wyciągowy o długości 260 m (pozwalający na wykonywanie manewrów z taborem bez konieczności korzystania z infrastruktury zewnętrznej) czy 11 nowych rozjazdów. Stworzony został dodatkowy wyjazd z parku postojowego w kierunku stacji Szczecin Główny, co poprawiło funkcjonalność bocznicy. Rozbudowana została także sieć trakcyjna o blisko 4 km” – informuje PKP Intercity.

Modernizacja bocznicy kosztowała ponad 106 mln zł. Wykonawcą prac była firma Torpol.