Przez wiele tygodni na częściowo rozkopanym odcinku ul. Kolumba, od dworca do skrzyżowania z ul. Zapadłą, nie działo się nic. Teraz wreszcie uporano się z problemami z niezaznaczonym na planach uzbrojeniem podziemnym i mogły rozpocząć się tam prace ziemne. Zła wiadomość jest taka, że inwestycja na pewno nie zakończy się w tym roku. Dobra natomiast, że mimo opóźnień, miastu nie grozi utrata unijnego dofinansowania.
Przebudowa torowisk w kierunku Pomorzan teoretycznie powinna zakończyć się w listopadzie 2023 roku. Wiadomo już jednak, że to nierealny termin.
– Harmonogram mocno uległ zmianom, nie ma jednak jeszcze aneksu terminowego, więc nie jesteśmy w stanie powiedzieć, kiedy dokładnie uda się zadanie zrealizować. Najważniejsze jest jednak to, że nie ma zagrożenia dla dofinansowania – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie.
„Nie zostanie utracona ani jedna złotówka/euro”
Mowa o dofinansowaniu unijnym, które teoretycznie powinno zostać rozliczone do końca 2023 roku. Miasto uzyskało jednak zgodę na przedłużenie realizacji inwestycji na rok 2024.
– Powyższe zadanie będzie realizowane częściowo w ramach obecnej perspektywy finansowej oraz w przyszłej perspektywie finansowej. Skonsumowana zostanie w całości dotychczas przyznana dotacja i nie zostanie utracona ani jedna złotówka/euro przyznanych środków. Ponadto w ramach zadania Gmina Miasto Szczecin ubiegać się będzie o dodatkowe finansowanie w ramach nowej perspektywy finansowej dla tego zadania – tłumaczy Hanna Pieczyńska.
Przypomnijmy, że na wszystkie inwestycje torowe w mieście pozyskano łącznie 175 mln zł. Sama przebudowa infrastruktury w kierunku Pomorzan kosztuje 262 mln zł.
Na czym teraz skupiają się budowlańcy?
Trwająca tam „torowa rewolucja” to obecnie olbrzymi plac budowy, obejmujący teren od Nabrzeża Wieleckiego, po pętlę Pomorzany. Na różnych odcinkach prace są na różnym etapie zaawansowania. Są miejsca, gdzie prowadzone są już prace brukarskie, a nawet wykończeniowe, ale są też takie, w których wciąż trwają roboty drogowe oraz torowe czy dopiero ziemne i rozbiórkowe.
Z komunikatu przesłanego przez Tramwaje Szczecińskie, znamy dokładny przebieg prac prowadzonych w ostatnich dniach. Wykonawca, firma ZUE, realizował przede wszystkim:
– demontaż torowiska oraz podbudowy w śladzie jezdni wzdłuż ul. Kolumba;
– wykonanie koryta w śladzie torowiska wzdłuż ul. Kolumba/Nowa;
– roboty drogowo-torowe – betonowanie górnej warstwy podbudowy rozjazdu na pętli Pomorzany;
– układanie podkładów i szyn na peronie na ulicy Klemensiewicza;
– betonowanie dolnej warstwy podbudowy torowiska pod wiaduktem przy dworcu;
– kontynuację budowy budynku socjalnego na pętli Pomorzany;
– montaż odwodnienia torowego na Chmielewskiego;
– prace przy kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej i gazowej.
Co będzie się działo w kolejnych dniach?
– Najbliższe dni także zapowiadają się pracowicie. Wykonawca ma w planie zrobienie koryta pod konstrukcję nawierzchni drogi technicznej, ułożenie geowłókniny separacyjno-filtrującej i ułożenie geosiatki wzmacniającej w konstrukcji drogi technicznej na pętli. Do tego wykonanie nasypów pod koronę drogi technicznej i ułożenie krawężnika drogowego w tym samym rejonie. Realizowane będą także roboty torowe – informuje Hanna Pieczyńska.
Częścią przebudowy torowisk i ulic w kierunku Pomorzan będzie jeszcze modernizacja al. Powstańców Wielkopolskich.
Komentarze
1