Przebudowa infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego to dwie największe inwestycje prowadzone obecnie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. O postępach na placu budowy drugiego z tych zadań poinformowano podczas środowej konferencji prasowej.
Stan zaawansowania prac prowadzonych w rejonie Basenu Kaszubskiego zbliża się do 70 procent. Obejmują one przede wszystkim przebudowę najważniejszych nabrzeży w rejonie masowym – Katowickiego i Chorzowskiego. Wraz z nimi modernizowane są nabrzeża Chorzowskie-Uskok oraz Gliwickie-Uskok.
– W ramach prac w projekcie przewidziano również zalądowienie Basenu Noteckiego i budowę nabrzeża Zamykającego, a także budowę nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową długości niemalże 290 m, obudowę narożników wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz pogłębienie akwenu Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.
Niemal zakończone są prace na nabrzeżach Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok, a także roboty związane z umacnianiem brzegów wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka. Cała inwestycja powinna zakończyć się w trzecim kwartale 2024 roku.
– Warto podkreślić, że prace są prowadzone na wyłączonych odcinkach nabrzeży przy stałej eksploatacji pozostałej części portu – mówi Andrzej Kędzior, dyrektor oddziału Szczecin w Korporacji Budowlanej DORACO, która jest generalnym wykonawcą prac.
Będą mogły przybijać statki z ładunkiem 45-50 tys. ton
Gdy przebudowane nabrzeża będą gotowe, zapewnią przypływającym statkom głębokość techniczną 12,5 metra. To pozwoli, by do Szczecina mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45-50 tys. ton.
– Celem jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych. Założeniem projektu jest także podniesienie konkurencyjności portu w Szczecinie poprzez zwiększenie dostępu dla morskich statków handlowych o większym tonażu niż obecnie – podkreśla Monika-Woźniak Lewandowska.
Łączny koszt prowadzonych prac to blisko 223 mln zł, z czego 150,2 mln zł pochodzi z dofinansowania ze środków UE z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podstawowe parametry nabrzeży po zakończeniu inwestycji:
– Nabrzeże Katowickie: długość 502,12 m; głębokość techniczna 12,5 m;
– Nabrzeże Chorzowskie: długość 295,65 m; głębokość techniczna 12,5 m;
– Nabrzeże Chorzowskie-Uskok z rampą RO-RO długość ok 73 m, głębokość techniczna 12,5 m;
– Nabrzeże Gliwickie-Uskok długość ok 56 m, głębokość techniczna 12,5 m;
– Nabrzeże Dąbrowieckie z przystanią dalbową: długość 288,61 m; głębokość techniczna przy przystani 10,5 m (etap I).
Równolegle prowadzone są prace w rejonie Kanału Dębickiego. Nabrzeża zlokalizowane w tamtej części portu powinny być gotowe w drugim kwartale 2024 roku.
Komentarze
3