Niektóre przedwojenne aranżacje wystawiennicze bardziej skupiały na sobie wzrok potencjalnego klienta. Rzędy jednolitych okien opasanych podświetlonym szyldem, wzmocnione różnorodnym oświetleniem i dynamicznym upozowaniem manekinów były znakiem nowoczesności – dziś takie konfiguracje widujemy w niemal każdym oknie wystawowym.
na zdj. dom mody Fritz Vilter
Ślady widoczne na zdjęciu domu mody Vilter sugerują, że sklep ten mógł zastosować podobne rozwiązanie szyldu, górnej dekoracji okien i ich podświetlenia. Nie sposób pominąć też podobieństwa architektonicznego obu witryn - wejścia do lokali są mocno cofnięte wgłąb, przez co symetryczne okna wystawowe zyskały formę dużych przeszklonych gablot. Na fotografii z Papenstrasse 6 widzimy, że zabieg ten zaowocował w pełni wykorzystaną możliwością stworzenia bardzo dynamicznej i zaciekawiającej sytuacji. W przeciwieństwie do klasycznych wystaw okiennych omawiana prezentacja nie jest zorientowana tylko w kierunku jednej szyby wystawowej, ale jest komponowana z myślą o różnych kierunkach podziwiania ekspozycji. Dodatkowo zastosowano lustra sprawiające wrażenie głębi i pokazujące towar od tyłu. Z kolei w przypadku lokalu z Monchenstrasse, architektura witryny i wnętrza wraz z ich oświetleniem pozwoliły na poszerzenie wizualne przestrzeni ekspozycyjnej o cały hall Odeon Musikhaus. W ogólnym rozrachunku mamy do czynienia z aranżacjami niczym nie ustępującymi współczesnym trendom wystawiennicznym.
Witryny dawnych domów handlowych inspirują do dziś
Podziwiając archiwalne zdjęcia Szczecina, widzimy, że rozwój handlu i modernistyczne tendencje w architekturze zaowocowały w przedwojennym Szczecinie budową nowoczesnych domów handlowych. Wraz z nimi pojawił się nowy charakterystyczny typ witryn, w postaci ciągu złożonego z identycznych okien wystawowych, przeszkolonych często jedną taflą szkła i biegnących przez całą długość parteru budynku. Uwidocznione na starych fotografiach domy handlowe z podświetlonymi wieczorem witrynami i żarzącymi się szyldami przywodzą na myśl współczesne realizacje architektoniczne.
Bardzo dobrym przykładem tej tendencji była witryna magazynu handlowego braci Lüth (Gebrüder Lüth, Magazin für Haus - und Küchengeräthe, przedwojenny adres Monchenstrasse 17-19).
Powstała w wyniku połączenia ze sobą dwóch kamienic, co miało miejsce według Encyklopedii Szczecina, w 1928 roku. Podjęte wtedy zabiegi związane z modernizacją witryny (ujednolicenie okien wystawowych i opasanie całego parteru domu towarowego jednym podświetlanym szyldem) nadały przedsięwzięciu braci Lüth nowoczesny, wielkomiejski wyraz. Sama architektura budynków stała się również dzięki temu jednorodna i majestatyczna.
Dziś Posejdon i Kaskada, kiedyś...
Z typowym parterem przedwojennego domu handlowego prezentującym rząd okien wystawowych mają do czynienia po dziś dzień przechodnie mijający budynek byłego Powszechnego Domu Handlowego „Posejdon”. Okazała budowla powstała w 1930 roku w miejscu Odwachu Miejskiego i znana jako „UFA Palast” pełniła w niemieckim Stettinie rolę kombinatu rozrywkowo-handlowego. Na fotografii z lat 30-tych XX wieku możemy podziwiać bryłę, której dekorację stanowią symetrycznie względem osi elewacji zakomponowane szyldy, prawie wszystkie jednolicie składające się z prostych liter przestrzennych.
Szyldy DEFAKA i Deutsches Familienkaufhsus dotyczą oczywiście domu towarowego; poniżej widzimy szyld kawiarni, zaś w parterze podziwiamy nowoczesne, w pełni przeszklone wejście. Eksponowany na zdjęciu narożnik budynku u zbiegu dzisiejszej alei Niepodległości i ulicy Partyzantów mieścił na parterze dużą restaurację, nazwaną „Alte Wache” w odniesieniu do historii miejsca. Przyglądając się, od strony ul. Partyzantów dostrzeżemy ciąg jednolitych okien witryny sali konsumpcyjnej, udekorowanych prawdopodobnie identycznymi zazdrostkami. Otwory okienne dzielone były na trzy części (współczesna imitacja z PCV powtarza ten podział). Na rogu elewacji przy wejściu od strony al. Niepodległości wiszą elementy, pozwalające domyślać się popularnych wtedy w Niemczech gablot z informacjami o lokalu i menu. Przy prawym brzegu fotografii dostrzegamy inny, częsty element wystroju przedwojennych witryn - markizę tarasową.
Warto dodać, że znany z dawnych fotografii miłośnikom Szczecina „Haus Ponath” z 1929 roku, przebudowany w latach powojennych na Kombinat Gastronomiczno-Rozrywkowy „Kaskada”, posiadał również ciąg powtarzających się okien witrynowych i zdobiony był symetrycznie zakomponowanymi szyldami z dużych liter przestrzennych, świetnie korespondującymi z architektonicznym charakterem elewacji budynku.
Zobacz też:
Takie narożne witryny były oznaką przepychu [foto]
Te przedwojenne witryny Szczecina to prawdziwe dzieła sztuki [foto]
Nie zmieniają się już sto lat - zabytkowe witryny sklepowe w Szczecinie [foto]
W każdy wtorek wieczorem na portalu wSzczecinie.pl znajdziecie nowy odcinek cyklu o szczecińskich witrynach.
Komentarze
0