PKP Intercity uruchomiła na bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi całoroczną, automatyczną myjnię do mycia zewnętrznego lokomotyw, wagonów i elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Hala myjni ma blisko 200 metrów długości. Wyposażono ją w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Częścią inwestycji jest oczyszczalnia ścieków z obiegiem zamkniętym, pozwalająca na wielokrotne wykorzystywanie tej samej wody z mycia. Pomyślano również o systemie zbierania deszczówki.

Wykonawcą prac budowlanych na zlecenie PKP Intercity była firma Torpol S.A. Realizacja myjni kosztowała ponad 20 mln zł. Ale to tylko część zmian na bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi (wyspa na Międzyodrzu, za przystankiem Szczecin Port Centralny).

Wybudowano tam halę przeglądów taboru kolejowego, nowe drogi, parkingi oraz układ torowy z systemem odwodnienia. Obok stanął budynek biurowo-warsztatowy. System zabezpieczania podwozi pozwoli uchronić je przed oklejaniem śniegu i lodu. Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2024 roku. Jej wartość to ponad 86 mln zł netto.

Budowa nowych obiektów stanowi część unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Podobne myjnie powstały w ostatnich latach w Warszawie Grochowie, Krakowie i Wrocławiu. Kolejne planowane są w Przemyślu, Lublinie i Gdyni.