Dziś droga krajowa nr 20 przecina centrum Stargardu. To zmieni się po zakończeniu budowy nowej obwodnicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła przetarg na wykonawcę. Oddanie trasy do użytku planowane jest w 2027 roku.
Planowana obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Rozpocznie się w węźle Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10.
– Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym [obwodnica południowa jest już gotowa – red]. Przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 metrów za granicą miasta Stargard – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.
„Skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie”
Nowy odcinek będzie miał ok. 4,5 km. Będzie tym samym aż o 2,9 km krótszy niż obecna trasa w ramach DK20. – Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście – ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych – obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie – podkreśla Mateusz Grzeszczuk.
Firmy zainteresowane tym zamówieniem mogą składać oferty do 26 stycznia. Inwestycja będzie prowadzona w formule zaprojektuj i wybuduj. Zwycięzca najpierw będzie miał 17 miesięcy na zaprojektowanie obwodnicy, a później 15 miesięcy na budowę (zimy nie są wliczane do tego okresu).
Podczas oceny ofert przetargowych, najważniejsza będzie zaproponowana cena (55 proc. wartości), ale liczyć się będzie też przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.), przedłużenie gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.) oraz deklaracja zagospodarowania na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego (5 proc.).
Szczegóły przetargu dostępne są na platformie zakupowej: https://gddkia.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/422078/budowa-obwodnicy-stargardu-w-ciagu-drogi-krajowej-nr-20.
Program 100 obwodnic
Budowa obwodnicy Stargardu jest częścią rządowego programu rozpisanego na lata 2020-30. Na Pomorzu Zachodnim powstać ma w jego ramach 8 tras wyprowadzających ruch z miast.
Trwa budowa obwodnic Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20). Zaprojektowano obwodnicę Kołbaskowa (DK13), której budowa ruszy wraz z drugim etapem realizacji obwodnicy Przecławia i Warzymic.
GDDKiA wybrała niedawno wykonawcę obwodnicy miejscowości Szwecja (DK22). Trwają przetargi dotyczące obwodnic Rusinowa i Wałcza (DK22). W przyszłym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca (DK20). Najdalej do realizacji jest obwodnica Człopy (DK22), która jest na etapie decyzji środowiskowej.
Komentarze
2