„Parkingi rotacyjne”, „akademiki premium” czy „mieszkania ze schronami” – rynek nieruchomości zmienia się dynamicznie. Wpływa na to wiele czynników i praktycznie co miesiąc możemy usłyszeć o innych trendach, które determinują decyzje zakupowe klientów W kontekście Szczecina dużą rolę w ostatnim czasie odgrywa jego położenie, które uznawane jest za bezpieczne.

Wyjeżdżam do Szczecina, bo tam bezpiecznie?

Ten trend może zaskakiwać, ale jak mówili goście Debaty deweloperów portalu wSzczecinie.pl, pojawia się coraz więcej pytań o bezpieczeństwo nieruchomości, czyli np. schrony. Szczecin jest miastem uważanym za bezpieczne, ponieważ jest blisko granicy z Niemcami. Jak przyznał zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, to zaleta zarówno dla potencjalnych mieszkańców, jak i inwestorów. 

– Pod względem geopolitycznym i potencjalnego ryzyka zbrojnego nasze miasto zdecydowanie jest postrzegane jako bardzo bezpieczne. Przede wszystkim ze względu na lokalizację. Rynek nie lubi próżni. Jesteśmy postrzegani nie tylko jako miasto bezpieczne ze względu na kontekst militarny, lecz także jako po prostu bezpieczne miejsce do życia – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

W czasach, gdy co druga osoba posiada własny samochód, bardzo ważnym elementem wpływającym na atrakcyjność danej nieruchomości jest nie tylko jej lokalizacja, ale też dostępność miejsc parkingowych. Potencjalni klienci, szukając mieszkania czy domu, bardzo często decydują się na zakup, gdy mogą mieć prywatne miejsca parkingowe albo garaż.

– Klienci, szukając nieruchomości, zwracają bardzo dużą uwagę nie tylko na ogólną dostępność miejsc parkingowych, lecz także na te na własność. Równie dużą popularnością cieszą się garaże. Jedyną niewielką różnicę można zauważyć w ścisłym centrum miasta, gdzie czasami klienci decydują się na zakup, gdyż mają wszystko obok albo ze względu na inwestycje – mówi Michał Wąsik, z firmy Assethome.

– Mając wszystko pod ręką, człowiek zaczyna postrzegać auto jako coś niepotrzebnego. Z uwagi na to stworzyliśmy ofertę parkingu rotacyjnego, czyli miejsca, które będzie można wynająć na kilka godzin czy dni. To odciąża od kosztu miejsca na własność – mówi Maciej Matysik, prezes spółki Matys Development.

Co jeszcze przyciąga klientów? 

Trendem, który na rynku dewelopwerskim rozwija się z roku na rok, jest funkcjonalność przestrzeni. Wiele osób decyduje się na zakup mniejszego mieszkania czy domu, pod warunkiem, że rozkład nieruchomości jest odpowiednio zaprojektowany. 

– Z perspektywy zabudowy jednorodzinnej pojawia się trend wielkości domu. Dla ludzi tak bardzo ważna jest cena nieruchomości, że wielkościowo domy zbliżają się do mieszkań. Obecnie najmniejszy dom na skalę Polski to 52 m2. Ludzie chcą mieć funkcjonalność, mniej sąsiadów, mały ogródek i własne miejsca postojowe – mówi Patryk Trzaskoma, Trzaskoma Development.

Ostatnią nowością jest inwestycja w akademiki premium dla studentów. Stanowią oni grupę potencjalnych klientów, którzy w czasie studiów potrzebują własnej przestrzeni i chcieliby, aby była ona dopasowana do ich potrzeb i możliwości.

– Przed zakupem gruntu pod budowę akademika badaliśmy rynek. Zdecydowaliśmy się na ten ruch i obecnie, chociaż jeszcze jesteśmy na etapie fundamentów, mamy bardzo dużo zapytań od studentów o dostępność lokali. Widzimy trend w innych miastach akademickich, gdzie prywatne kampusy przy uczelniach bardzo dobrze się sprawdzają. Tutaj ważny jest oczywiście budżet, ale także standard wykończenia, dostępne części wspólne i lokalizacja – mówi Daniel Makowski z firmy Champion Invest.

O wszystkie trendy, nowości i zmiany w tematyce mieszkaniowej będzie można zapytać ekspertów już w najbliższy weekend, 11 i 12 października, podczas Targów Nieruchomości w hotelu Courtyard by Marriott w Szczecinie. 

– Zapraszamy serdecznie wszystkich, którzy myślą o zakupie mieszkania. Lepszego momentu na takie decyzje może już nie być. Nie pamiętam takiej sytuacji, by targi cieszyły się tak wielkim zainteresowaniem mieszkańców, więc oferta będzie naprawdę bogata – zapewnia Marek Zajdel, organizator wydarzenia.

Portal wSzczecinie.pl jest patronem medialnym wydarzenia.