Dogodne połączenie Szczecina z Policami, Stargardem, Goleniowem i Gryfinem to najważniejsze założenia projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W jego realizacji uczestniczyć będzie 10 podmiotów, które właśnie zawarły porozumienie. Miejska kolej ma być gotowa w 2022 roku. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ponad 700 mln złotych.
SKM to wspólny projekt: Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (lider) oraz partnerów: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Województwa Zachodniopomorskiego, Miasta Szczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic i Stargardu. Przedstawiciele tych 10 podmiotów wypracowali porozumienie, które teraz podpisywane jest w formule obiegowej (planowane na 4 lipca wspólne wydarzenie zostało odwołane na wniosek PKP PLK). W poniedziałek (10 lipca) swój podpis pod dokumentem złożył marszałek Olgierd Geblewicz.

- Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów – mówi marszałek.

Odtworzona linia Szczecin – Police i nowe węzły komunikacyjne
Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120 km, będzie przy nich zlokalizowanych 40 przystanków. W tym celu zmodernizowane zostaną stare stacje kolejowe, a także powstanie 9 zupełnie nowych przystanków: Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce i Szczecin Łasztownia.

Najwięcej do zrobienia jest na trasie Szczecin – Police, która od lat jest wyłączona z ruchu pasażerskiego. Kolejowa infrastruktura w dużym stopniu uległa zniszczeniu. Na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn konieczna jest budowa drugiego toru. A na całej, liczącej ponad 23 km linii, niezbędna będzie gruntowna przebudowa.

Od 2011 roku prace nad projektem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej prowadzi Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Koncepcja SKM, poza renowacją linii kolejowych, zakłada również stworzenie nowych węzłów komunikacyjnych. Tuż obok przystanków SKM-ki będą zatrzymywać się autobusy komunikacji miejskiej, wybudowane zostaną parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride.

Skąd weźmiemy pieniądze na realizację?
Tak duże zmiany w komunikacji na terenie Szczecina i jego najbliższej okolicy, niosą za sobą olbrzymie koszty. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 741 mln zł. Podpisane porozumienie pozwoli rozpocząć proces pozyskiwania niezbędnych funduszy. Starać się o nie będzie można m.in. w ramach unijnego konkursu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt budowy SKM wpisany jest na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego.

Wniosek o dofinansowanie w konkursie ma zostać złożony jeszcze w lipcu 2017 roku. Rozstrzygnięcia konkursu powinniśmy poznać w pierwszym kwartale 2018 roku. Wtedy będzie można rozpocząć realizację inwestycji, której zakończenie planowane jest na 2022 rok.

Złoty pociąg na trasie SKM-ki?

Organizacja przewozów kolejowych w ramach SKM należeć będzie do zadań Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego. Wykorzystane zostaną m.in. nowe pociągi z Newagu, które właśnie zostały zamówione w ramach kontraktu o wartości 250 mln zł, Pierwszy z 17 zakupionych składów, pomalowany na złoty kolor, dotarł już do Szczecina. Prawdopodobnie wykorzystana zostanie opcja w kontrakcie, pozwalająca na rozszerzenie zamówienia i dokupienie poi preferencyjnej cenie kolejnych 10 pociągów.

– Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamy najnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, że będziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki – podkreśla marszałek Geblewicz.