Zakres planowanych robót zakłada modernizację torów, stacji i ich otoczenia, a także budowę nowych przystanków przyszłej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Chodzi o infrastrukturę na trasie między Szczecinem i Policami, a także w kierunku Gryfina i Goleniowa. Pierwsi szczecinianie mają pojechać miejską koleją w 2022 roku.
O utworzeniu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej mówi się od dawna. Ale żeby było to realne konieczne są poważne inwestycje w infrastrukturę kolejową na obszarze metropolitarnym Szczecina. Wykonawcy niezbędnych remontów wyłonieni zostaną w sierpniu na podstawie dwóch przetargów ogłoszonych właśnie przez PKP PLK. Oferty w ich ramach można zgłaszać odpowiednio do 7 i 8 sierpnia.

Duże zmiany na wyłączonej linii do Polic
Pierwszy dotyczy modernizacji linii kolejowej 406, łączącej Szczecin Główny z Policami. Od wielu lat ta trasa jest wyłączona z ruchu pasażerskiego, a istniejąca infrastruktura niszczeje. Po remoncie zmienią się istniejące stacje oraz ich najbliższe otoczenie, a także powstaną nowe przystanki.

Wszędzie, gdzie jest to możliwe, obok stacji SKM zlokalizowane będą parkingi Park&Ride (np. przy stacjach Szczecin Pomorzany, Szczecin Turzyn i Szczecin Niebuszewo). Dojście do przystanków będzie zapewnione schodami, windami, a w niektórych przypadkach również przejściami podziemnymi (np. na stacji Szczecin Niebuszewo przedłużony zostanie stary tunel oraz powstanie jeszcze jeden nowy; przejściem podziemnym będzie można dostać się również na perony przystanku Szczecin Drzetowo). Na stacji Szczecin Pogodno powstanie kładka prowadząca bezpośrednio do wejścia na stadion Pogoni. Wszędzie standardem będą wiaty, ławeczki i biletomaty.

Na linii Szczecin Główny Police przewiduje się 18 przystanków: Szczecin Główny – Szczecin Pomorzany – Szczecin Ku Słońcu (nowy przystanek) – Szczecin Turzyn – Szczecin Pogodno – Szczecin Łękno – Szczecin Arkońska (nowy przystanek) - Szczecin Niebuszewo – Szczecin Drzetowo – Szczecin Żelechowa – Szczecin Golęcino – Szczecin Gocław – Szczecin Glinki – Szczecin Nad Odrą (nowy przystanek) – Szczecin Skolwin – Szczecin Artyleryjska (nowy przystanek, zamiast Szczecin Mścięcino) – Police Piłsudskiego (nowy przystanek) – Police.

Szacunkowo wartość tej inwestycji wyniesie 300 mln zł. Wykonawca będzie miał prawie 3,5 roku (41 miesięcy) na jej zakończenie.

SKM poprawi połączenie Szczecina z Gryfinem i Goleniowem
Drugi przetarg dotyczy linii kolejowych na prawobrzeżu Szczecina (nr 351), biegnących w kierunku Gryfina (nr 273) oraz Goleniowa  (nr 401). W tym przypadku szacunkowa wartość projektu to 153 mln. Na jego wykonanie zwycięska firma będzie miała trzy lata.

Na trasie ze Szczecina Głównego do Gryfina modernizację przejdzie kolejowa infrastruktura oraz następujące przystanki: Szczecin Łasztownia – Szczecin Podjuchy – Szczecin Żydowce – Daleszewo Gryfińskie – Czepino – Gryfino.

Na linii kolejowej nr 351 będą to stacje: Szczecin Zdroje – Szczecin Dunikowo – Szczecin Dąbie. A dalej w kierunku Goleniowa: Szczecin Trzebusz i Goleniów Park (linia nr 401).

Uruchomienie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej planowane jest na 2022 rok. Podmiejskie pociągi w godzinach szczytu mają jeździć co 15 minut.