Nie odwracać oczu
– Zawsze ważne było dla nas, by nie odwracać oczu od kwestii trudnych, od konfliktów, a takim największym niewątpliwie jest ta wojna. Chcemy umożliwić wypowiedzenie się w sferze artystycznej tym, którzy przeżyli tragedię – mówi Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego.
Twórcy spektaklu rozważają bardzo aktualne kwestie. Według nich pokój w Europie tak naprawdę już od dłuższego czasu był mitem, ponieważ został ustanowiony na bazie nietrwałych i przestarzałych założeń.
Już nie jest tak, jak było dotąd
– Dyskurs bezpieczeństwa w Europie oparty jest na sztuce, kulturze, etyce. Tymczasem okazuje się, że taki porządek jest niestabilny i ta formuła się niestety wyczerpała. Już nie jest tak, jak było dotąd, choć trudno nam to zaakceptować, bo to oznacza porzucenie komfortu, do którego się już przyzwyczailiśmy – mówi autorka scenariusza i dramaturgii, Liuba Ilnytska. – Tekst powstawał m.in. w czasie improwizacji aktorskich i rozmów. Bardzo chciałyśmy dowiedzieć się jak wojna jest postrzegana przez osoby, które nie doświadczyły tego zagrożenia bezpośrednio.
Na scenie zobaczymy takich aktorów jak Maria Dąbrowska, Krystyna Maksymowicz, Ewa Sobczak, Adam Kuzycz-Berezowski i Michał Lewandowski. Scenografia i kostiumy to dzieło Anny Oramus. W spektaklu zabrzmi muzyka na żywo (na klarnecie basowym zagra Piotr Jarmasz, a na wiolonczeli Emma Kocój), skomponowana przez austriackiego twórcę, Nicka Acorne.
Metafora i teatralna fabuła
– Ironizujemy na temat gestów nieszczerej solidarności oraz udawanego sprzeciwu i ustawiamy się w metapozycji wobec tych wszystkich kwestii. Wychodząc od metafory ciała pokoju, wymyśliliśmy teatralną fabułę, która jest też swego rodzaju wstępem do poszukiwania nowych narzędzi artystycznych, by opowiedzieć o tym, co się teraz dzieje – mówi reżyserka Nina Khyzhna.
Artystka pracuje jako performerka, pedagog i choreograf. Studiowała aktorstwo teatralne i filmowe na Narodowym Uniwersytecie Artystycznym w Charkowie i współpracowała już z teatrami w Polsce (takimi jak goleniowski teatr Brama czy Teatr Powszechny w Warszawie). W 2017 roku można było zobaczyć ją w spektaklu „Mój dziad kopał. Mój ojciec kopał. A ja nie będę” w czasie przeglądu teatrów ukraińskich w Warszawie.
Prapremiera 23 czerwca
„Odwaga jest ceną, której życie żąda w zamian za udzielenie spokoju” – te słowa Amelii Earhart słyszymy w dialogach w „Powiem ci jutro” i to sentencja, którą powinno się rozważyć, myśląc o próbach zakończenia konfliktu w Ukrainie. Jakie inne ważne słowa znajdziemy w tym przedstawieniu? O tym przekonamy się podczas jego prapremiery, która nastąpi 23 czerwca o godz. 19.00 w przestrzeni Sceny Nowe Sytuacje. Kolejne prezentacje 24 i 25 czerwca.
Komentarze
0