Działająca przy Izbie Fundacja Kongres Morski jest jednym z organizatorów wydarzenia.
Kongres Morski wraca do Szczecina w wielkim stylu. Jakie wydarzenia zaplanowano i jakich gości możemy się spodziewać?
Międzynarodowy Kongres Morski będzie jednym z najjaśniejszych punktów wśród wydarzeń gospodarczych w całej Polsce w 2025 roku. To wiele miesięcy naprawdę ciężkiej pracy całego komitetu organizacyjnego, by Szczecin stał się bijącym sercem dyskusji o gospodarce morskiej. Ważnych zagadnień do omówienia mamy mnóstwo, a każdy tydzień przynosi nowe tematy do dyskusji – zaczynając od local contentu, repolonizacji gospodarki, sektora offshore przez tematy związane z ekologią, energetyką, rozwojem transportu morskiego i lądowego po zagadnienia z zakresu prawnego i administracyjnego. Będzie także o infrastrukturze, rozwoju portów, nakładach na naukę w sektorze morskim. Tak naprawdę nie pamiętam, by kiedykolwiek agenda Kongresu Morskiego była tak naszpikowana ważnymi tematami.
Eksperci dopisali, o czym świadczy bogactwo paneli dyskusyjnych
Przyznam, że sama jestem zaskoczona, jak wielkim zainteresowaniem cieszy się Międzynarodowy Kongres Morski. To jest odpowiedź na zmiany gospodarcze, jakie dzieją się w Polsce. Zauważamy potencjał sektora OZE, rozwój pasa nadmorskiego, a przede wszystkim widzimy, że Polska staje się ważnym graczem na międzynarodowym rynku offshore i TSL. To powoduje, że chcemy dyskutować o najważniejszych tematach. Cieszy mnie zaangażowanie przedsiębiorców, samorządowców i świata nauki. Pracując nad kongresem, działamy bardzo blisko z Politechniką Morską, Ministerstwem Infrastruktury, Zarządem Morskich Portów Szczecin–Świnoujście czy z Polską Żeglugą Morską. Organizacja takiego wydarzenia jest wyzwaniem, bo naprawdę mamy ambitną agendę, podczas której padną ważne słowa dotyczące gospodarki morskiej.
Jakie to mogą być słowa? Na jakie zmiany czekają przedsiębiorcy?
Wydarzenie ma charakter międzynarodowy. Spodziewamy się gości z Niemiec, Norwegii, Danii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii czy nawet z Australii. Musimy na gospodarkę morską i sektor TSL patrzeć globalnie. Tylko myślenie horyzontalne pozwoli nam na zrozumienie procesów, jakie zachodzą w gospodarce morskiej. Tutaj zmian jest mnóstwo. Jestem pewna, że poza tematami znajdującymi się w agendzie będziemy mówić np. o cłach Donalda Trumpa, inwestycjach infrastrukturalnych czy sprawach związanych z trwającą wojną w Ukrainie. Z ministrem Marchewką już wiele razy rozmawialiśmy o sprawach związanych z rozwojem naszego portu, ale też o inwestycjach w transport intermodalny. Cieszy mnie, że mamy wiceministra infrastruktury ze Szczecina, bo pozwala nam to na częste rozmowy i przekazywanie bieżących sygnałów od przedsiębiorców.
Czy na Kongresie Morskim pojawią się zagadnienia związane z repolonizacją?
Jako prezes zarządu Fundacji Kongres Morski, ale też prezes Północnej Izby Gospodarczej, układając agendę Kongresu i zastanawiając się nad wnioskami, jakie chciałabym z tego wydarzenia wynieść, myślę o zasadzie: „Myśl globalnie, żyj lokalnie”. Chciałabym, by Szczecin i Pomorze Zachodnie były bogatsze o ciekawe wnioski, nowe pomysły i by szczecińska gospodarka morska zyskiwała na tym, że mamy możliwość organizowania takiego wydarzenia jak Kongres Morski.
Zapowiedzi zjawisk repolonizacyjnych bardzo mnie ucieszyły. Północna Izba Gospodarcza od miesięcy mówi o tym, że nasz local content musi być promowany. Mamy fantastycznych, zdolnych przedsiębiorców, którzy potrafią grać w gospodarce międzynarodowej pierwsze skrzypce. Mamy też mniejsze firmy, od których czasem słyszę: „Wszyscy ekscytują się sektorem offshore, a my nie mamy z tego żadnego zysku, oni z nami nie współpracują”. Musimy nad tym intensywnie pracować.
Na jakie tematy z agendy Międzynarodowego Kongresu Morskiego Pani Prezes czeka najbardziej?
Na pewno panel inauguracyjny jest jednym z tych, które przedsiębiorców będą interesować najbardziej. Nowa polityka przemysłowa Unii Europejskiej w zakresie gospodarki morskiej to absolutnie temat rzeka, który łączy zagadnienia geopolityczne, prawne, transportowe, logistyczne, inwestycyjne i z tych wszystkich punktów widzenia będziemy na to zagadnienie patrzeć. Druga debata plenarna dotyczyć będzie wyzwań regulacyjnych i strategii dla gospodarki morskiej. Przyjrzymy się, jakie wyzwania prawne, rynkowe i regulacyjne dotykają gospodarkę morską. Trzeci panel będzie bardziej specjalistyczny, bo porozmawiamy o sieci TEN-T. Drugi dzień kongresu to różnorodne bloki tematyczne. Najbardziej czekam na ten związany z morską energetyką wiatrową oraz o nowych kompetencjach w sektorze gospodarki morskiej. Moderatorem tego bloku będzie prof. Stanisław Iwan z Politechniki Morskiej w Szczecinie, który jest jednocześnie przewodniczącym rady programowej naszego wydarzenia.
Więcej informacji na temat Międzynarodowego Kongresu Morskiego znajdziecie:
https://kongres-morski.com.pl/program/
Portal wSzczecinie.pl jest patronem medialnym Kongresu Morskiego.
Komentarze