Ostatni kwartał w roku jest najbardziej intensywnym okresem dla branży logistycznej. Na trwające na przełomie listopada i grudnia promocje czekają miliony konsumentów, co dla całej branży oznacza ogłoszenie stanu wyjątkowego. FIEGE, międzysektorowy operator logistyczny kierujący dwoma centrami dystrybucyjnymi w województwie zachodniopomorskim, w czasie sezonowego szczytu stawia na profesjonalny zespół i precyzyjne planowanie.

W promocyjnej zamieci

Jeszcze kilka lat temu liczne sklepy i punkty sprzedażowe z różnych krajów (w tym Polski) uczestniczyły jedynie w Black Friday, promocyjnym święcie oznaczającym pojawienie się wielu cenowych okazji. Dziś fenomen ten rozciąga się także na inne dni, przekształcając „czarny piątek” w całe tygodnie różnego rodzaju promocyjnych festiwali.

Zakupowy weekend rozpoczęty przez Black Friday (dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia) kończy się równie hucznym Cyber Monday przeznaczonym przede wszystkim sektorowi e-commerce (sprzedaż internetowa). Poszczególni sprzedawcy startują jednak z wyprzedażowymi okazjami już na początku listopada i wydłużają okres promocji również na początkowe dni grudnia. W ten sposób jednodniowe święto promocji zmienia się w maraton okazji Black Week.

Na tle zakupowego szału

Konieczność sprostania efektom komercyjnego zawirowania spoczywa m.in. na barkach firm z branży logistycznej, odpowiedzialnych za proces spakowania i wysyłki zamówień do kupującego. Dla logistyków jeden „czarny tydzień” oznacza cały kwartał zintensyfikowanych przygotowań i silnie zorganizowanych działań. Firma FIEGE, współpracując z kilkoma partnerami, których asortyment cieszy się szerokim zainteresowaniem konsumentów w Polsce i Europie, każdego roku stawia czoła spotęgowanemu na jesień popytowi.

- Celem, który zawsze traktujemy priorytetowo jest połączenie jakościowego przygotowania każdej paczki z szybkim i precyzyjnym działaniem – od momentu otrzymania zamówienia do momentu przekazania go do firm spedycyjnych. Okres jesienno-zimowy wymaga od nas wysokiej koncentracji na sprawnej realizacji założonych zadań operacyjnych. Zwiększony nakład pracy nie może zakłócić wypracowanych procedur, niezależnie od liczby zamówień. Zdecydowanie kluczowy w tym wszystkim jest zgrany i sprawnie działający zespół. Świadomość, że widzimy na końcu drogi wspólny cel, motywuje nas wzajemnie i pozwala dążyć do jego realizacji – mówi Grzegorz Szubartowski, Site Manager FIEGE w Centrum Dystrybucyjnym Gardnie.

E-commerce – szansa czy wyzwanie?

Do zwiększającej się z roku na rok liczby zamówień przyczynia się rozwój sektora e-commerce. Możliwości związane z kupowaniem różnego rodzaju produktów bez wychodzenia z domu nie tylko pozwalają konsumentom przeznaczyć więcej czasu na zakupy, ale także usprawniają procesy transakcyjne. Przekłada się to w naturalny sposób na większą aktywność konsumentów.

- Zarówno rozwój technologiczny, jak i wynikająca z niego zmiana nawyków konsumenckich, stymulują także naszą działalność. Nowoczesna technologia i idące za tym nowe możliwości dla e-commerce znacznie ułatwiają procesy zakupowe, co wymaga jeszcze bardziej efektywnej i sprawnej organizacji naszych działań. Wykorzystujemy to jednak jako falę, która pozwala nam płynąć, a nie falę, która miałaby nas zalać – podkreśla Tomasz Daszkiewicz, Site Manager FIEGE w Łozienicy.

Czarny przechodzi w czerwony

Black Friday’owe wejście w początek grudnia miesza się z bożonarodzeniową gorączką prezentową. Czas zwiększonej aktywności konsumenckiej przekształca się w okres świątecznych okazji zakupowych. Tu bardzo często mamy do czynienia z sytuacją kupowania prezentów „na ostatnią chwilę”, co dla logistyków oznacza konieczność sprostania wyzwaniu przygotowania i dostarczenia zamówień w bardzo krótkim czasie.

Cały czwarty kwartał roku oznacza stan pełnej gotowości. W przypadku spontanicznych decyzji zakupowych, które nasilają się wraz z nadchodzącymi świętami – trudno precyzyjnie przewidzieć, iloma przesyłkami będzie trzeba zarządzić w krótkim czasie. Profesjonalnie zarządzane centra dystrybucyjne potrafią jednak doskonale sobie poradzić z takimi wyzwaniami – wszystko po to, by klienci sklepów internetowych otrzymali swoje zamówienia na czas.

- Okres przedświąteczny jest szczególny dla wszystkich. Chcielibyśmy, aby każdego roku spędzane w naszych domach Boże Narodzenie przebiegało w doskonałej atmosferze. Poniekąd praca logistyka ma na tę atmosferę wpływ. Podchodzimy do naszych działań jak do pewnego rodzaju „misji” – trudnej, ale której realizacja daje nam bardzo dużo satysfakcji. Kto wie, może właśnie pakujemy buty dla przyszłego maratończyka albo wymarzony prezent pod choinkę dla ukochanej babci… Miło jest czuć, że nasza praca może wnieść trochę magii w ten wyjątkowy okres – dodaje Grzegorz Szubartowski z FIEGE w Gardnie.

INFORMACJE O FIRMIE

FIEGE w województwie zachodniopomorskim

Grupa FIEGE, wiodący europejski operator logistyczny odpowiada za działalność centrów dystrybucyjnych w Gardnie i Łozienicy, które świadczą usługi dla branży e-commerce. Firma jest jednym z największych pracodawców w województwie zachodniopomorskim. FIEGE należy do liderów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, będąc laureatem konkursu „Pracodawca – organizator bezpiecznej pracy” organizowanego przez Państwową Inspekcję Pracy.

Na polskim rynku Grupa FIEGE jest obecna od 1997 roku i zatrudnia ponad 7 000 osób. Firma dysponuje ponad 670 tys. mkw. powierzchni magazynowej w 13 centrach magazynowych działających w całym kraju. FIEGE w Polsce świadczy usługi dla różnych branż, w tym e-commerce, przemysłowej, motoryzacyjnej, oponiarskiej, farmaceutycznej, detalicznej, chemii gospodarczej i dóbr konsumpcyjnych.

FIEGE na świecie

FIEGE, jest jedną z najbardziej innowacyjnych i największych firm logistycznych w Europie. 23 500 pracowników zatrudnionych w 135 lokalizacjach, w 15 krajach wspiera FIEGE w międzynarodowych operacjach na głównych rynkach w całej Europie, a także w Indiach i w Chinach. FIEGE cieszy się renomą pioniera na rynku logistyki kontraktowej.

Firma przeszła długą drogę rozwoju od przedsiębiorstwa transportowego do operatora logistycznego, oferującego kompleksowe usługi na globalnym rynku. Modułowe rozwiązania w zakresie logistyki, usługi cyfrowe oraz zarządzanie nieruchomościami stanowią istotę jej działalności biznesowej. W 2022 roku Grupa FIEGE nadzorowała jednocześnie ponad 4,5 miliona metrów kwadratowych powierzchni logistycznej.