W województwie zachodniopomorskim gotowych jest 325 km dróg ekspresowych i autostrad. Docelowo ma być ich dwa razy więcej. Do wykonania pozostały jeszcze m.in. odcinki S3, S6 i S11, tunel w Świnoujście oraz obwodnice kilku miejscowości.
Wspomniane inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
– Naszym celem jest powstanie pełnego układu autostrad i dróg ekspresowych zgodnie z rozporządzeniem określającym docelowy układ dróg oraz niezbędnych obwodnic – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga S11: Kołobrzeg – Koszalin – Poznań – Śląsk
Od lipca ubiegłego roku trwają prace budowlane na trzech odcinkach tej trasy między Koszalinem i Bobolicami. Będą one miały łączną długość 48 km. Wartość tego zadania to 1,5 mld zł.
– Obecnie na całej inwestycji trwają intensywne prace budowlane prowadzone przez ponad 1000 pracowników przy użyciu 500 jednostek sprzętu. Powstają obiekty, mosty i wiadukty, dla większości z nich prace konstrukcyjne są już mocno zaawansowane. Postępują też prace drogowe. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2023 r. – relacjonuje Mateusz Grzeszczuk.
Wcześniej oddano do użytku obwodnicę Szczecinka i odcinek wspólny z S6 i S11 od Kołobrzegu do Koszalina.
Droga S3: Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Lubawka (województwo dolnośląskie)
Budowa tej trasy trwa etapami od 2007 roku. W ubiegłym roku zakończyły się prace na odcinkach Miękowo – Brzozowo i Miękowo – Rzęśnica. Niedawno w pełni oddano do użytku węzeł Kijewo. Między Szczecinem a Świnoujściem do zrealizowania pozostały ostatnie fragmenty: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn. Ich budowa będzie kosztować 1,36 mld zł. Prace ruszyły na początku tego roku.
– Obecnie na odcinkach prowadzony jest szereg robót obejmujących prace ziemne, wymianę podłoża, powstają pierwsze fragmenty nasypów i wykopów. Sukcesywnie rusza budowa kolejnych obiektów mostowych, wykonywane jest posadowienie mostu w Wolinie wraz z estakadami dojazdowymi – informuje Mateusz Grzeszczuk. – Zakończenie inwestycji planowane jest w II kwartale 2024 roku. W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych, para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód.
Droga S6: Szczecin – Police – Goleniów – Koszalin – Słupsk – Trójmiasto
Trwa przetarg na wykonawcę 46-kilometrowego odcinka Koszalin – Słupsk. Podpisanie umowy na realizację planowane jest w trzecim kwartale tego roku. Kończą się natomiast prace przy obwodnicy Koszalina i Sianowa.
– Obecnie na inwestycji wykonywane są prace związane ze wzmocnieniem podłoża, trwają również pozostałe prace drogowe. Wykonywane są obiekty mostowe, w tym posadowienie podpór estakady na przecięciu S6 z linią kolejową. Powstaje również nowy węzeł Sianów Zachód. W drugiej połowie przyszłego roku inwestycja powinna zostać zakończona – zapowiada Mateusz Grzeszczuk.
Tunel w Świnoujściu
To inwestycja miasta Świnoujście, w której GDDKiA jest inwestorem zastępczym. Za 913 mln zł (775 mln zł z Unii Europejskiej plus pieniądze gminy) budowany jest tunel łączący wyspy Wolin i Uznam. Po zakończeniu drążenia, trwają teraz prace związane z konstrukcją wewnętrzną.
– Obecnie wykonywana jest już obudowa zasadnicza po zakończonej sukcesem operacji mrożenia. W tunelu muszą być również wykonane wszelkie instalacje – wentylacji, monitoringu, pożarowe, nadzoru i sterowania ruchu. W przyszłym roku po przeprowadzeniu niezbędnych testów, odbiorów i uzyskaniu pozwoleń tunel powinien zostać oddany do ruchu – informuje Mateusz Grzeszczuk.
Nowe obwodnice i odcinek DK 11
Na budowie obwodnicy Przecławia i Warzymic (4,2 km w ciągu DK 13) trwają roboty ziemne, zaawansowane są już prace konstrukcyjne przy wiaduktach. Nowa trasa powinna być gotowa w przyszłym roku.
W przypadku obwodnicy Gryfina w ciągu DK 31, GDDKiA czeka na decyzję ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.
W sierpniu powinna zostać podpisana umowa na budowę odcinka DK11 łączącego rondo Janiska w Kołobrzegu z węzłem S5 Kołobrzeg Wschód (1,5 km).
Komentarze
0