Częścią projektowanej zachodniej obwodnicy Szczecina ma być tunel, który pod dnem Odry połączy Police z miejscowością Święta. – Tak, jak dotrzymaliśmy słowa w Świnoujściu, tak samo dotrzymamy tutaj – podkreślał Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

W poniedziałek politycy Prawa i Sprawiedliwości zaprosili dziennikarzy do portu w Policach, w pobliże miejsca, w którym przebiegać ma w przyszłości tunel pod dnem Odry. Nie mieli jednak do przekazania nowych informacji na temat przygotowań do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina.

Polityczna prekampania wyborcza

Zamiast tego były odniesienia do otwartego w piątek tunelu w Świnoujściu, polityczne obietnice i krytyka opozycji. Jak zawsze w takich okolicznościach, przemawiali posłowie Leszek Dobrzyński, Michał Jach i Artur Szałabawka oraz wojewoda Bogucki.

– Premier Jarosław Kaczyński, będąc 30 czerwca na otwarciu tunelu w Świnoujściu, zdecydowanie zapowiedział, że zachodnia obwodnica Szczecina powstanie. A słowo dane przez premiera Kaczyńskiego ma swoją wagę, jest autentyczne. Obwodnica jest już zresztą projektowana. Za naszymi plecami powstanie nie jeden, a dwa tunele o długości prawie 5 km. Będą najdłuższe w Polsce – mówił wojewoda.

Korzyści dla mieszkańców i przemysłu

Tunele będą dwa, bo przeprawa zostanie wybudowana oddzielnie dla każdego z kierunków. Wjazd po zachodniej stronie rzeki usytuowany ma być przy Zakładach Chemicznych w Policach, w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej. Samochody przejeżdżać będą pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą. Wyjadą na powierzchnię w rejonie miejscowości Święta, a obwodnica będzie prowadzić dalej do Goleniowa.

Przeprawa pod Odrą zapewni lepsze połączenie Polic i północnych osiedli Szczecina z lotniskiem w Goleniowie i wybrzeżem. Transporty drogowe do Zakładów Chemicznych w Policach zostaną wyprowadzone z miasta. Skorzysta też port w Policach i inne gałęzie przemysłu.

– Tunel ma mieć kategorię A, czyli będą mogły przemiszczać się nim transporty z chemią, a nawet bronią. To uniwersalna inwestycja, która będzie służyć wszystkim. Nowa arteria transportowa, powalająca lepiej skomunikować te tereny – mówił Andrzej Łuc, prezes zarządu Morskiego Portu Police.

Prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku?

O potrzebie budowy zachodniej obwodnicy Szczecina mówi się już od wielu lat. Na jakim etapie jest realizacja tych zapowiedzi?

– Za ponad 20 mln zł wykonano badania geologiczne. Przeprowadzono 4400 odwiertów, również z barek na Odrze, które sięgały 90 metrów pod lustro rzeki. Na tej bazie powstaje dokumentacja projektowa, która posłuży do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę – mówił Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za budowę obwodnicy.

Odcinek Police – Goleniów (23,4 km), czyli ten z tunelem, projektuje firma Voessing Polska. Dokumentacja będzie kosztować ok. 40 mln zł. Odcinkiem Kołbaskowo – Police (22,5 km) zajmuje się konsorcjum firm TPF i Databout. Wartość projektu to ok. 15 mln zł.

– W maju-lipcu przyszłego roku powinniśmy być gotowi, żeby ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych – zapowiedział dyrektor Lendner.

Potrzebne będą miliardy

Ministerstwo Infrastruktury zapewniło na przygotowanie dokumentacji projektowej zachodniej obwodnicy Szczecina i wykup gruntów 411 mln zł. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Jej budowa wpisana jest do rządowego planu budowy dróg do 2030 roku.