Możemy zobaczyć dawny Teatr Letni Elizjum na Niebuszewie, widok na miasto z perspektywy ogrodu Loży masońskiej oraz nadodrzańskie tereny widoczne ze Wzgórza Kupały. O cztery cenne widoki Szczecina wykonane techniką litografii wzbogacił się Gabinet Grafiki Działu Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie.

– Dokumentują one wygląd Szczecina na początku jego szybkiego przemysłowego rozwoju od połowy XIX wieku, jeszcze przed zabudową przedmieść czynszowymi kamienicami – informuje dr Ewa Gwiazdowska z Gabinetu Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.

To grafiki autorstwa szczecinianina Wilhelma Loeillota według rysunków gdańszczanina Juliusa Gottheila. Dzięki nim możemy zobaczyć m.in. miasto z perspektywy ogrodu Loży masońskiej pod trzema cyrklami (czyli z terenu obecnego Teatru Polskiego) oraz samą Lożę, widok Szczecina ze Wzgórza Kupały na Golęcinie oraz Elizjum – teatr letni, który znajdował się w tzw. Niecce Niebuszewskiej (obecnie to teren targowiska Manhattan).

Prace pochodzą z wydawnictwa „Album Szczecina i okolicy. Cykl znakomitych oryginalnych widoków Szczecina i jego okolic” wydanych w 1857 roku przez Zakład Litograficzny Waldowa. Dzięki temu zakupowi Muzeum Narodowe w Szczecinie posiada już jedenaście widoków z tej publikacji.

– Brakuje tylko dwóch: Widoku Szczecina zza Mostu Kolejowego i Widoku Nabrzeża Statków Parowych w Szczecinie, których dawne fotografie znajdują się w Archiwum Fotograficznym Działu Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie – dodaje dr Ewa Gwiazdowska.