Będzie to możliwe w drugiej połowie 2026 roku, po zakończeniu prac remontowych o wartości 510 mln zł netto. – Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście – podkreśla Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Remont torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273) sprawi, że pociągi towarowe nie będą musiały zwalniać do prędkości 60 km/h, tylko pojadą nawet 100 km/h. Szczegóły ogłoszono podczas konferencji w szczecińskim porcie, dla którego planowana inwestycja ma bardzo duże znaczenie.

– Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – mówi minister Marchewka.

Przy okazji skorzystają też pasażerowie. Pociągi pasażerskie przyspieszą miejscami do 160 km/h, dzięki czemu pokonają trasę między Wrocławiem a Szczecinem nawet o 40 minut szybciej niż obecnie.

Modernizacja będzie możliwa dzięki umowie podpisanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Łączna wartość trzech kontraktów zawartych z wykonawcami poszczególnych odcinków wyniesie 628 mln zł brutto.

– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Rozpoczęcie prac planowane jest na jesień tego roku..