Do końca 2027 roku ze Stargardu ma zostać wyprowadzony ruch tranzytowy. Będzie to możliwe po wybudowaniu 4,5-kilometrowej obwodnicy w ciągu DK20.
W przetargu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wybrano ofertę firmy Strabag, opiewającą na 76 mln zł. Podpisany właśnie kontrakt zostanie zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj.
– Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na roboty budowlane przewidziano 15 miesięcy. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
To oznacza, że zakończenie wszystkich prac jest przewidziane na IV kwartał 2027 roku.
Czas przejazdu ma się skrócić czterokrotnie
Planowana obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Początek budowy zaplanowano w węźle Stargard Wschód, czyli na połączeniu DK20 i S10. Nowa droga poprowadzi w kierunku północnym, przez dolinę rzeki Krąpiel i drogę powiatową Strachocin – Sułkowo. Następnie przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 metrów za granicą Stargardu.
– Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego. Skróci się też dystans, jaki będą pokonywać kierowcy. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, zaś przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km. Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych), obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie – podkreśla Mateusz Grzeszczuk.
Będzie to druga obwodnica Stargardu. Południowa, którą wybudowano kilkanaście lat temu, pozwala omijać miasto kierowcom korzystającym z drogi ekspresowej S10.
Rządowy program z 9 obwodnicami na Pomorzu Zachodnim
Nowa obwodnica Stargardu jest częścią rozpisanego na lata 2020-30 rządowego programu budowy 100 obwodnic. Na Pomorzu Zachodnim obejmuje on dziewięć inwestycji:
– obwodnica Gryfina w ciągu DK 31 (zakończenie budowy planowane w IV kwartale 2024 roku);
– obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 (zakończenie budowy planowane w II kwartale 2025 roku);
– obwodnica Stargardu w ciągu DK20 (podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę);
– obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę);
– obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę);
– obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę);
– obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 (opracowano projekt budowlany i uzyskano decyzję ZRID, powstanie wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic);
– obwodnica Złocieńca w ciągu DK20 (przetarg na wykonawcę planowany jest na koniec roku);
– obwodnica Człopy w ciągu DK22 (uzyskano decyzję środowiskową).
Komentarze
9