PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na remont fragmentów linii kolejowej między Szczecinem a Wrocławiem. Dzięki temu, w drugiej połowie 2026 roku, pociągi będą mogły rozwijać tam prędkości dochodzące do 140 km/h.

Prace obejmą około 230 kilometrów „Nadodrzanki”, a dodatkowo także blisko 20 km na trasie Szczecin – Świnoujście. Ich główną częścią będzie wymiana szyn (m.in. w Daleszewie oraz na szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo), regulacja trakcji i remont rozjazdów (m.in. na stacji Kostrzyn).

„Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h. To nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” – czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK.

Zwycięzcy obu przetargów będą prowadzić prace w formule „projektuj i buduj”. Pieniądze na ich sfinansowanie pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy. Harmonogram zakłada rozpoczęcie inwestycji jesienią tego roku i zakończenie w drugiej połowie 2026 roku.

„Aby prowadzone prace nie wpływały na ruch kolejowy, uwzględnimy inwestycje w rozkładzie jazdy. Roboty będziemy prowadzić naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze, co przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa umożliwi planowe przejazdy pociągów” – zapewnia PKP PLK.