To był inspirujący wieczór w szczecińskiej Operze na Zamku. Konferencja „Marketing & Zarządzanie” przyciągnęła pełną widownię, która z zainteresowaniem słuchała tego, co mieli do powiedzenia zaproszeni goście. „Nie będą pamiętać, co mówiłeś. Nie będą pamiętać, co robiłeś. Ale zapamiętają, co czuli dzięki tobie” – przekonywał Martin Lindstrom.

Wydarzenie podsumowujące drugą edycję programu mentorskiego dla zachodniopomorskich przedsiębiorców wywołało ogromne zainteresowanie, ale też duże nadzieje na sukcesy kolejnych lokalnych firm. Widownia Opery na Zamku w Szczecinie wypełniła się do ostatniego miejsca tymi, którzy chcieli wysłuchać wybitnych specjalistów marketingu, komunikacji, nowych mediów.

„Bycie małym jest wielkim atutem”

– Pomorze Zachodnie gospodarczo opiera się na małych i średnich firmach. Wiele innych regionów – na dużym i ciężkim przemyśle. To, co można uznać za słabość, staramy się przekuć w zalety. Skoro jesteśmy mali, to możemy być zwinni, szybsi, bardziej kreatywni – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.

Idealnym przykładem na to, że mali odnoszą sukcesy, są szczecińskie firmy, które wygrały konkursy na udział w sesjach mentorskich. Przypomnijmy, że w pierwszej edycji pt. „Design” zwyciężyły projektantki z Wasted Couture.

– Dziewczyny właśnie wróciły z Cannes. Swoją postapokaliptyczną modę pokazywały najlepszym filmowcom na świecie – poinformował Krzysztof Barczyk, Dyrektor Gabinetu Marszałka.

„Nie jest ważne, co o tobie mówią”

Laureatami drugiej edycji zostali twórcy firmy „Liście Miejska Farma”, która zajmuje się uprawą warzywnych listków na farmach wertykalnych. Założyciele szczecińskiej firmy mogli przez kilka tygodni czerpać wiedzę od Piotra Buckiego – coacha, wykładowcy, autora książek z dziedziny psychologii, komunikacji i marketingu.

- Jestem zachwycony tą firmą. To biznes autentycznie etyczny i opłacalny – podkreślał Piotr Bucki. – Mam nadzieję, że dołączycie do #teamLiście.

O tym, że autentyczność i prawda są ważne tak samo w relacjach międzyludzkich, jak i komunikacji marketingowej opowiadał również Martin Lindstrom – specjalista od neuromarketingu, twórca „zakupologii”, autor bestsellerów.

– Bo w markach nie jest ważne, co nam mówią, tylko co o nich myślimy. Ludzie nie będę pamiętali tego, co mówiłeś, co robiłeś. Ale na zawsze zapamiętają to, jak czuli się dzięki tobie – mówił.

Jak trafić do pokolenia Z i znaleźć niszę w Internecie

Wśród mówców konferencji „Marketing & Zarządzanie” znalazła się także przedstawicielka pokolenia Z – Wiktoria Wójcik, współzałożycielka inStreamly.

– Jak robić marketing do generacji Z? Trzeba być autentycznym! A co to znaczy? Wystarczy nie kłamać! Dawaj wartość, a nie reklamy. Dogłębnie zrozum, do kogo mówisz. Miej do siebie dystans. Bądź wiarygodny i szczery w słowach i uczynkach – wyliczała.

Natomiast Karol Paciorek przekonywał, że w Internecie jest miejsce także na dłuższe formy i ambitne tematy. Jako przykład podał swój kanał „Imponderabilia”, który zyskał setki tysięcy subskrybentów.

– Średnia długość oglądalności moich programów to 30 minut. W czasach, gdy wszyscy się spieszą – komentował z humorem. – Internet to nie jest jeden pokój. Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej platformy. Są miejsca, przestrzeń na pogłębioną dyskusję. Rośnie grupa osób, które słuchają podcastów – zauważył.

„Potrzebujemy więcej takich wydarzeń”

Program mentorski i podsumowujące go konferencje są organizowane dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z Pomorza Zachodniego. Natomiast mentoring, z którego korzystają wyłonione w konkursach firmy, to możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczeń najlepszych specjalistów w danej dziedzinie.

– Nawet jeśli ktoś myśli, że to co go pasjonuje, jest niszowe i nikogo nie interesuje, powinien spróbować. Pokazując coś światu, możemy zrobić coś naprawdę fajnego dla siebie. A już podejście z humorem do biznesu, nawet małego, może być dobrym wytrychem – przekonywał Karol Paciorek.

– To było fenomenalne wydarzenie, któremu towarzyszyła super energia i oprawa. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona. Potrzebujemy więcej takich wydarzeń, aby docierać do ludzi w regionie, a nie tylko w Warszawie – oceniła Wiktoria Wójcik.

Jesienią tego roku planowana jest trzecia edycja programu mentorskiego i konferencji. Tym razem pod hasłem „Innowacje i nowe technologie”.