„Nie możemy się doczekać, kiedy wejdziemy na plac budowy i zaczniemy działać” – mówił Stanisław Buca, dyrektor techniczny szczecińskiego oddziału Strabag, gdy we wtorek podpisywał umowę z miastem. Jego firma będzie miała od dzisiaj 30 miesięcy, by wybudować trzeci etap Trasy Północnej – od zbiegu ulic Królewskiego i Łącznej do skrzyżowania ulic Szosa Polska i Polickiej.
Spis Treści

„Mamy to! Umowa na III etap Trasy Północnej podpisana! Wiele lat zabiegania i walki o fundusze nie poszło na marne. Wykonawca lada moment przystępuje do prac” – skomentował na Facebooku prezydent Piotr Krzystek.

Oferta firmy Strabag opiewała na 189,6 mln zł i była najniższą spośród siedmiu propozycji, które wpłynęły w ogłoszonym przez miasto przetargu.

– To nasza największa inwestycja, którą będziemy realizować dla Szczecina – podkreślał dyrektor Buca. – Jesteśmy przygotowani do tego kontraktu zarówno pod względem realizacyjnym, jak i projektowym.

„Nie tylko odciąży istniejące drogi, ale też uruchomi ważne tereny inwestycyjne”

Nowy odcinek Trasy Północnej będzie identyczny jak poprzednie fragmenty. Dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z chodnikami i drogami rowerowymi. Na środku zostanie pas zieleni, na którym w przyszłości mogą pojawić się tory tramwajowe.

Inwestycja zakończy się układem rond przy skrzyżowaniu Szosy Polskiej i Polickiej. Nowa droga zostanie połączona z planowaną obwodnicą Polic.

– Mamy świeżo w pamięci, jakie utrudnienia w ruchu w kierunku Polic spowodowało zamknięcie przejazdu na ul. Lipowej. Nowy fragment Trasy Północnej nie tylko odciąży istniejące drogi, ale też uruchomi ważne tereny inwestycyjne wzdłuż trasy – podkreślał Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji.

Oddzielnym zadaniem jest budowa dróg do obsługi terenów inwestycyjnych na Skolwinie. Oba zadania są dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych kwotą w wysokości 250 mln zł.

Pierwsze prace ruszyły 15 lat temu

Budowa pierwszego etapu Trasy Północnej, czyli przedłużenie ul. Warcisława do ul. Rostockiej, rozpoczęła się w 2010 roku. Cztery lata później nową jezdnię „dociągnięto” do skrzyżowania z ul. Łączną na Warszewie (ten fragment to ul. Królewskiego). Tam inwestycja utknęła na jedenaście lat.

Według obecnego harmonogramu, całość będzie gotowa we wrześniu 2027 roku.