Pociągi regionalne od wtorku zatrzymują się tuż po wyjeździe z dworca głównego – na przystanku Szczecin Łasztownia, za mostem kolejowym, w okolicach ul. Heyki. Od poniedziałku można korzystać też z przystanku Szczecin Dunikowo przy strefie przemysłowej.

Budowa nowej infrastruktury dla pasażerów jest częścią projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Poza remontem istniejących peronów, przygotowywane są też nowe. Wcześniej oddano do użytku przystanki: Goleniów Park Przemysłowy, Szczecin Żydowce, Szczecin Trzebusz. Teraz przyszedł czas na dwa kolejne.

Dla przyszłych mieszkańców i uczestników imprez plenerowych

– Przystanek Szczecin Łasztownia jest niezmiernie ważny dla Szczecina. Tuż za mną widać nowe budynki powstające dla kilkanastu tysięcy mieszkańców. Przystanek będzie też na pewno służył uczestnikom imprez na Łasztowni. Dlatego zabiegaliśmy o to, żeby został oddany do użytku przed finałem regat The Tall Ships Races (2-5 sierpnia) – mówił Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, lidera projektu budowy SKM.

Perony w obie strony mają po 130 metrów długości. Zamontowano na nich wiaty, ławki i energooszczędne oświetlenie LED. Są też jeszcze zafoliowane urządzenia systemu informacji pasażerskiej, która mają zostać uruchomione pod koniec roku. Z poziomu ulicy Heyki można dostać się na przystanek schodami lub windami.

– To nietypowy przystanek, bo zbudowany na palach fundamentowych. Zostało tutaj zabudowane 3 tys. metrów mikropali, które umożliwiły posadowienie peronów w tym trudnym terenie ze względu na niekorzystne warunki gruntowe – tłumaczył Adrian Kowalski, dyrektor projektu z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Dla pracowników rozrastającej się strefy przemysłowej

Przystanek Szczecin Dunikowo postał w pobliżu ulic Kobaltowej i Owsianej. Będzie służyć pracownikom rozwijającej się obok strefy przemysłowej. Poza standardowym wyposażeniem peronów, przygotowano też przejście pod torami.

Oddanie do użytku tych dwóch przystanków oznacza, że gotowe są już wszystkie zaplanowane na liniach SKM w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu (łącznie 22). Pozostaje do wykonania linia do Polic.

– Jesteśmy w pewnym opóźnieniu, ale chciałbym, żebyśmy mieli świadomość, jaki to jest złożony i trudny projekt. Realizowany przez 10 partnerów na 118 km linii kolejowych i z 40 przystankami, gdzie każdy z nich to odrębna budowa. Skoordynowanie tych prac to ogromne wyzwanie – tłumaczył dyrektor Walaszkowski.

Linia do Polic, z 18 przystankami, ma być gotowa na początku 2026 roku. Samorządy, w tym Szczecin, zakończyły realizację okołoprzystankowej infrastruktury przesiadkowej, czyli najczęściej budowę nowych parkingów, chodników czy przystanków komunikacji miejskiej.