Miasto szuka wykonawcy, który w ciągu dwóch lat nie tylko przygotuje projekt nowego mostu łączącego Międzyodrze z lewobrzeżną częścią Szczecina, ale i związanego z nim układu drogowego. W ramach całej inwestycji na Kępie Parnickiej i Wyspie Zielonej pojawią się nowe ulice, przebudowę przejdzie ulica Heyki, a w miejscu przedwojennego Mostu Dworcowego powstanie kładka pieszo-rowerowa.

Przetarg na wykonawcę projektu „Budowa mostu nad Odrą wraz z układem drogowym” został ogłoszony 29 grudnia 2023 roku. Sama inwestycja została podzielona na trzy etapy – przebudowę i budowę ulicy Heyki na Kępie Parnickiej do mostu nad Kanałem Zielonym; budowę nowej drogi do skrzyżowania z ul. Kolumba wraz z budową mostu nad Odrą Zachodnią; budowę nowego mostu pieszo-rowerowego wraz z budową nowej ulicy Wiatru od Morza.

Nowy most, ulice i kładka w miejscu przedwojennego mostu

Cała inwestycja ma mieć początek na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Kolumba i Zapadłej. Jednocześnie przebudowa w tym miejscu ma być jedynie „tymczasowa”, bowiem w planach magistratu to właśnie tutaj kończyć się będzie Obwodnica Śródmiejska (dziś dochodzi do węzła Łękno).

Z przebudowanego (i tymczasowego) skrzyżowania kierowcy będą wyjeżdżać na ulicę Zapadłą, która obecnie jest zdegradowana i nie posiada kanalizacji deszczowej. Po przebudowie ma być jednojezdniowa, z chodnikami po obu stronach i drogą rowerową po stronie północnej.

Z przebudowanej ulicy Zapadłej kierowcy będą mogli dojechać do nowego mostu, który połączy Międzyodrze z centrum Szczecina. „Obiekt powinien spełniać wymagania IV klasy żeglownej” - czytamy w „Koncepcji układu komunikacyjnego Kępy Parnickiej i Wyspy Zielonej” szczecińskiej Pracowni Projektowej Dróg i Mostów Ryszarda Kowalskiego. „Zakłada się wykonanie obiektu trzyprzęsłowego posadowionego na podporach zlokalizowanych w nurcie rzeki”.

W ramach inwestycji wybudowana zostanie również kładka pieszo-rowerowa na wysokości Dworca Głównego, w miejscu przedwojennego Mostu Dworcowego. W koncepcji wskazano ją jako „element uzupełniający dla podstawowego układu komunikacyjnego wysp”.

Dwa lata na wykonanie projektu i kosztorysu

Na oferty magistrat czeka do 9 lutego br. W wyborze najlepszej brana pod uwagę będzie nie tylko cena (60 procent całej oceny), ale i doświadczenie projektantów (40 procent).

Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do wykonania kompletnej dokumentacji projektowej dla każdego z trzech etapów inwestycji oraz do uzyskania wszelkich uzgodnień, opinii, decyzji, pozwoleń, zatwierdzeń oraz ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji.

Coraz więcej mieszkań, tylko jedna droga

Nowy most ma usprawnić komunikację Międzyodrza, które coraz częściej i chętniej jest brane pod uwagę przez deweloperów. Przypomnijmy, że na Kępie Parnickiej prowadzone są już trzy inwestycje mieszkaniowe – „Apartamenty nad Odrą” J.W. Construction (189 mieszkań i 23 lokale usługowe; w planach kolejne etapy, docelowo ma powstać blisko 800 mieszkań), osiedle „Nowa Przystań” dewelopera Siemaszki (246 mieszkań; docelowo około 500 mieszkań), „Sedina Apartamenty” dewelopera Budnex (I etap to 215 lokali; w planach są kolejne etapy, docelowo mowa o około 1000 mieszkań). W planach są także kolejne inwestycje - wrocławska spółka PCG złożyła wniosek o pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych przy ul. Heyki.

Obecnie na Kępę Parnicką prowadzi tylko jedna droga od ul. Energetyków, przez ul. Celną i most nad Kanałem Zielonym.