Będzie można zmierzyć się z innymi podczas mistrzostw Deluxe Ski Jump, posłuchać o nowych grach wciąż wychodzących na Atari, Commodore i Amigę oraz zobaczyć jak „przeszłość spotyka przyszłość” na stoisku VR. A to tylko kilka atrakcji Festiwalu RETRO GAMING zaplanowanego na 9-10 listopada w Stargardzkim Centrum Nauki FILARY w kamienicy przy ul. B. Chrobrego 21 w Stargardzie.

To już czwarta edycja weekendowego wydarzenia dla fanów gier komputerowych i konsolowych. Tym razem organizatorzy przygotują blisko 100 stanowisk z grami video z lat 80. i 90. Zaplanowano ponad 50 stanowisk z konsolami retro, ponad 20 stanowisk z komputerami retro i ponad 10 stanowisk z grami muzycznymi retro.

Zarezerwowano miejsce na popularne gry arcade i pinballe z salonów gier. Będzie można również cofnąć się do czasów kawiarenek internetowych i komputerów spiętych w sieci LAN.

Festiwal odbędzie się pod hasłem „Przeszłość spotyka przyszłość”, stąd znajdzie się tam również strefa VR. A podczas prelekcji zaproszonych gości, usłyszeć będzie można nie tylko o historii gamingu, ale też o nowych trendach w dziedzinie IT.

- Gościem specjalnym panelu prelekcyjno - dyskusyjnego będzie Arkadiusz Pan Pawłowski, z którym uczestnicy RETRO GAMINGu będą mogli porozmawiać o jednej z jego pasji – retro grach video – zapowiadają organizatorzy wydarzenia.

Dopełnieniem atrakcji będą konkursy wiedzy o grach retro, wystawy sprzętu retro oraz kącik retro dla dzieci. Zaplanowano FILAROWE mistrzostwa Deluxe Ski Jump i blok turniejowy

Partnerem Głównym wydarzenia jest PKO Bank Polski.

Bilety są dostępne na stronie: BILETY.SCN-FILARY.PL. Liczba miejsc ograniczona możliwościami lokalowymi organizatora.

Program festiwalu RETRO GAMING

Sobota, 9 listopada

12:00 - Krzysztof Sagat z Dinokomputery w trakcie prelekcji „Historia i rozwój mobilnych komputerów i laptopów” zaprosi do odkrywania fascynującej ewolucji sprzętu komputerowego w kontekście mobilności. Przedstawi najważniejsze etapy rozwoju laptopów oraz ich przystosowanie do potrzeb użytkowników. W ramach prezentacji zaprezentuje różne modele sprzętowe, omówi ich funkcjonalność oraz użyteczność.  Zajmie się również tematami związanymi z dostępnością, popularnością i cenami mobilnych komputerów. Poruszy istotne aspekty rozwoju technologicznego, które wpłynęły na dzisiejsze urządzenia.

14:00 - Piotr „Axi0maT” Król w prelekcji „Demoscena komputerowa jako źródło sztuki audiowizualnej” opowie o subkulturze ludzi, którzy zaczynali swoją przygodę z komputerami od łamania zabezpieczeń w grach i programach, aby po latach stać się twórcami niezależnymi; o tym, jak przekraczane były możliwości komputerów, o jakich nie śnili nawet ich projektanci i w końcu o tym, jak ostatecznie demoscena została wpisana na Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

15:00 - Konkurs wiedzy o starych grach; prowadzący: Piotr „Axi0maT” Król.

16:00 - Filip Godlewski, przedstawiciel demosceny w Polsce pomoże usłyszeć „Głos z cyfrowych zaświatów - nowe gry na stare komputery”. W swoich rozważaniach odpowie na pytanie: Czy stare gry odeszły do lamusa? Atari! Commodore! Amiga! Te nazwy wywołują łezkę w oku starszego pokolenia, a dla młodych, zafascynowanych modą retro, stanowią łakomy kąsek. Pomimo tego, żete komputery swoje premiery miały ponad 40 lat temu... cały czas powstają na nie nowe gry i są one wykorzystywane do komponowania muzyki. Filip, w ramach swojego wystąpienia, zaplanował prezentację gier.


17:00 - FILAROWE mistrzostwa Deluxe Ski Jump; prowadzący: Ernest Warych, Jakub Gibowski, Krzysztof Sagat.

Niedziela, 10 listopada

12:00 Piotr „Axi0maT” Król, twórca gier dla komputerów i konsol z lat 80 i 90 ubiegłego wieku, w prelekcji „Tworzenie nowych gier na retro sprzęty” zdradzi tajniki powstawania nowej gry przeznaczonej na stare komputery.

14:00 Ewelina Świergiel, dziekan stargardzkiego wydziału Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu
podczas prelekcji „Sztuczna inteligencja w życiu Polaka’24” będzie rozważała drogę sztucznej inteligencji pod polskie strzechy. Udowodni, że każdy z nas – świadomie lub nieświadomie może doświadczyć efektów pracy AI. Opowie, jak korzystać z niej mądrze, co zrobić aby była nam pomocna i jak zabezpieczyć się przed nieznanym.

15:00 - Konkurs wiedzy o starych grach; prowadzący: Ernest Warych, Jakub Gibowski, Wojciech Dziechciarz.

16:00 „O projektowaniu, modyfikacji i tworzeniu sprzętu i oprogramowania na przykładzie własnych projektów takich jak - fliper / pinball i gry arcade” opowie Dioda2000, twórca sprzętów typu arcade, czyli automatów do gier z popularnymi zręcznościówkami. Prelegent obiecuje zdradzić wszystkie sekrety - zaprezentuje proces projektowania i modyfikacji sprzętu oraz oprogramowania na przykładzie własnych projektów, takich jak fliper (pinball) i klasyczne gry arcade. Omówi kluczowe etapy tworzenia, od wyboru komponentów po dostosowywanie oprogramowania, oraz podzieli się doświadczeniami i wypracowanymi dobrymi praktykami. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć gotowe projekty i zadać nurtujące ich pytania.

17:00 - Blok Turniejowy; prowadzący: Ernest Warych, Jakub Gibowski.