Gorące rytmy Ameryki Łacińskiej niezwykle fascynowały kompozytorów XX wieku. Uwertura kubańska George’a Gershwina, początkowo zatytułowana po prostu „Rumba”, to pocztówka z wakacji w Hawanie na Kubie, gdzie kompozytor przebywała w 1932 roku. Utwór zwraca uwagę przede wszystkim tanecznymi karaibskimi rytmami, a kubańskiego charakteru dodają mu użyte perkusjonalia: marakasy, bongosy, claves i guiro, niemal przez cały czas trwania kompozycji wybijające ostinatowy rytm.
Południowoamerykańskim temperamentem odznacza się też balet „Estancia” argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery. W 1941 roku impresario American Ballet Caravan Lincoln Kirstein zamówił u Ginastery balet w jednym akcie, który prezentowałby życie argentyńskiej wsi i rozgrywał się w społeczności gauchos, czyli południowoamerykańskich kowbojów. Akcja baletu obejmuje jeden dzień – od świtu do świtu – i ujęta została w pięć scen. Kompozytor z czterech tańców baletu ułożył krótką suitę, często pojawiającą się w programach koncertowych, bez wersji scenicznej. Szczególnie znane i często wykonywane jako utwór na bis jest finałowe „Malambo” – tradycyjny argentyński stepowany taniec, wykonywany wyłącznie przez mężczyzn.
Dla ochłody od południowego klimatu program uzupełni cykl kompozycji „Landscapes” norweskiego trębacza Ole Edvarda Antonsena. Muzyczne krajobrazy w ujęciu Antonsena pobrzmiewają jazzowo, symfonicznie, a niekiedy też tradycyjnie i folkowo.
ARTYŚCI:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Ole Edvard Antonsen - trąbka
Rune Bergmann - dyrygent
UTWORY:
George Gershwin - Uwertura kubańska
Alberto Ginastera - Estancia – tańce op. 8a
Ole Edvard Antonsen - Landscapes
Komentarze
0