Wojewoda Adam Rudawski podpisał tzw. ZRID, czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. To otwiera drogę do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna.

„To jedna z dróg dojazdowych do przyszłego Zachodniego Obejścia Szczecina. Jesteśmy coraz bliżej realizacji” – napisał na Facebooku prezydent Piotr Krzystek.

Wcześniej miasto podpisało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę realizacyjną. Projekt jest już gotowy, a przetarg na wykonawcę prac budowlanych jest zapowiadany w I kwartale 2025 roku.

Obwodnica Mierzyna będzie miała ok. 4,8 km długości. Rozpocznie się przy skrzyżowaniu na końcu ul. Ku Słońcu, w pobliżu CH Ster (powstanie tam rondo). Trasa początkowo będzie wiodła na północ (do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego), a później skręci na zachód (częściowo przez teren ogródków działkowych). Na styku z ul. Nasienną planowane jest kolejne rondo. Na koniec połączy się w węźle Dołuje z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina.

Szczecin poniesie koszty budowy nowej infrastruktury na terenie miasta (około 54,5% całości obwodnicy). W wieloletniej prognozie finansowej zapisano na ten cel 122 miliony złotych, ale ostateczną kwotą poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. GDDKiA zapłaci za część trasy poza granicami Szczecina (około 45,5% całości).

Zakończenie budowy obwodnicy Mierzyna jest zapowiadane na 2028 rok. Jesienią tego roku powinien być również gotowy odcinek Kołbaskowo – Police w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Trzy i pół roku dłużej zajmie budowa fragmentu Police – Goleniów, z 5-kilometrowym tunelem pod Odrą.