Spocony tłum, szczelnie zamknięte okna, nieprzyjemny kierowca i z niejasnych powodów niedziałająca klimatyzacja. Słoneczne lato to duszący koszmar dla pasażerów miejskiej komunikacji.
Pierwsze wyższe temperatury w Szczecinie to nie tylko radość z lata. Przyjemne słońce przyniosło także pierwsze obawy: czy komunikacja znów zgotuje nam przejazdy nie do zniesienia? Na redakcyjnego maila dostaliśmy wiadomość od czytelnika, który narzeka na brak klimatyzacji.
Zamknięte okna, klimatyzacji brak
"Jak często, nam pasażerom zdarzyło się narzekać na stare rozklekotane, śmierdzące autobusy licząc na to, że w końcu miasto weźmie się w garść i zafunduje nam nowszy, nawet używany transport. Udało się! Komunikacja rośnie w siłę, na ulicach miasta można spotkać piękne nowe Solarisy. I tu zaczyna się męka. Ledwo w zeszłym tygodniu temperatura skoczyła wyżej, słońce wyjrzało za chmur już podróż w nowoczesnym, nowiutkim autobusie jest nie do zniesienia. Samo południe, nowy autobus – klimatyzacji brak! Oczywiście są jeszcze okna, małe szczeliny, których uchylić nie można, bo... gdy pracuje klimatyzacja... Klimatyzacje nie pracuje, kierowcy nie reagują."
W zeszłym roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przeprowadził kontrolę klimatyzacji, kilka z nich nie działało. Jak wygląda sytuacja w tym roku? Dariusz Wołoszczuk z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego zapewnia, że kontrole przeprowadzane są na bieżąco.
Mamy służbę nadzorczą, która ma za zadanie przeprowadzać codzienną kontrolę, nie tylko klimatyzacji, ale generalnie wszystkich urządzeń, które są w autobusach. - mówi Dariusz Wołoszczuk.
Nie każdy Solaris ma klimatyzację
Należy pamiętać także o tym, że nie wszystkie autobusy marki „Solaris” mają klimatyzację. Pojazdy, które zostały sprowadzone do Szczecina w latach 2008 – 2009 nie posiadają jej. W sumie w naszym mieście klimatyzacja jest w 115 autobusach i 28 tramwajach. Jak tłumaczy Wołoszczuk zgodnie z umową zawartą ze spółkami autobusowymi, kierowcy mają obowiązek włączać klimatyzację, gdy temperatura na zewnątrz przekroczy 22 st. C. Jeśli tego nie robią, zostają wyciągnięte wobec nich konsekwencje. Skąd wiedza o tym, że kierowcy nie włączają klimatyzacji? O takich sytuacjach wiadomo nie tylko w przypadku kontroli – jak zapewnia Wołoszczuk - mieszkańcy jeszcze w trakcie jazdy danym autobusem potrafią napisać maila, informując o tym, że kierowca nie chce włączyć klimatyzacji.
Bez klimatyzacji, albo starszy model
Są także przypadki, kiedy klimatyzacja faktycznie jest uszkodzona.
Oczywiście są czasami takie sytuacje, że z jakiegoś powodu klimatyzacja nie działa – albo jest to czynnik ludzki, bo kierowca nie włączył i jest to wtedy dla niego gorsza rzecz, bo zgodnie z umową może za takie nie włączenie ponieść konsekwencje, druga możliwość to awaria. W takich sytuacjach jest dylemat – czy zostawić autobus niskopodłogowy z niedziałającą klimatyzacją, czy zdjąć go z trasy i dać starszy, gorszy autobus bez klimatyzacji. Niestety nie jesteśmy jeszcze na takim etapie, że mamy wszystkie autobusy z klimatyzacją i możemy sobie wymienić autobus z awarią na autobus z klimatyzacją. - tłumaczy Dariusz Wołoszczuk.
W przyszłości być może uda się wprowadzić informacje na tablicach, które są zamontowane na przystankach autobusowych (na razie na pętlach), dotyczące tego czy dany autobus posiada klimatyzację.
Komentarze
3