Obwodnica Przecławia i Warzymic jest już niemal gotowa. Na miejscu trwają ostatnie odbiory techniczne i poprawki. „Oddanie do ruchu planowane jest na przełomie sierpnia i września” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

To pierwszy etap nowej trasy zaprojektowanej w kierunku granicy. Obwodnica zaczyna się na rondzie Hakena w Szczecinie, omija Warzymice i Przecław od zachodu, by połączyć się ze starym przebiegiem DK 13 na tymczasowym rondzie (do czasu budowy II etapu) w okolicach Smętowic.

„Obecnie w Przecławiu i Warzymicach codziennie tworzą się zatory drogowe, ponieważ DK13 prowadzi zarówno w kierunku autostrady, jak i do osiedli mieszkaniowych. Po oddaniu obwodnicy ruch tranzytowy zostanie oddzielony od ruchu lokalnego. Komunikację ułatwią też prowadzące do węzła Przecław drogi wybudowane przez Gminę Kołbaskowo, które mają być oddane do ruchu razem z obwodnicą” – wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.

Dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) ma 4,3 km długości. Po drodze zaprojektowano węzeł Przecław z dwoma rondami i wiaduktem, pozwalający na zjazd w kierunku Przecławia i Ustowa. Jest też wiadukt nad obwodnicą, który będzie obsługiwał trasę Przecław – Kurów.

Wybudowana przez Budimex droga zostanie oddana do użytku 7 miesięcy przed terminem, który upłynie dopiero w kwietniu 2024 roku. Wartość kontraktu wynosi 89,5 mln zł.

Za około 3-4 lata planowana jest realizacja drugiego etapu obwodnicy. Poprowadzi ona wówczas dalej, do nowego węzła na autostradzie A6 (Szczecin Zachód), który powstanie w pobliżu Amazona, na wschód od przeznaczonego do likwidacji węzła Kołbaskowo.

Tam rozpocznie się planowana obwodnica Kołbaskowa, którą będzie można dojechać do Rosówka.