56. Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt właśnie się rozpoczyna. W nurcie konkursowym o prestiżowe nagrody rywalizować będą zespoły teatrów zawodowych oraz niezależnych. Całości towarzyszy obszerny, interdyscyplinarny program wydarzeń, w którym – obok kolejnych propozycji teatralnych – znajdują się również koncerty, spotkania, pokazy filmowe, sztuki wizualne oraz performance.
Przed miłośnikami teatru prawdziwa uczta. Rozpoczynający się dziś Kontrapunkt przyniesie za sobą jedenaście spektakli konkursowych, które będą ocenianie przez jury w składzie: Joanna Klass, Aleksandra Łukaszewicz oraz Tamara Turnowa. Obok konkursu na szczecinian czeka jeszcze moc innych wydarzeń towarzyszących.
Spektakle konkursowe mówią o aktualnych problemach, mierzą się z trudną rzeczywistością. „Są przedstawienia, które zupełnie wymykają się standardom”
O prestiżowe laury Kontrapunktu powalczy dziesięć produkcji polskich oraz jedna zagraniczna.
– Spektakle są bardzo różnorodne, niektóre wpisują się w bardziej tradycyjną formę teatru, ale mamy też przepiękny spektakl lalkowy, który operuje bardzo małymi formami. Są przedstawienia, które zupełnie wymykają się standardom i odwracają proporcje sceny i widowni – mówi Paulina Rudź, członkini rady artystycznej festiwalu.
Widzowie Kontrapunktu będą mogli obejrzeć „IV RP Snów” Sztuki Nowej, czyli oryginalny projekt stworzony na podstawie badań nad marzeniami sennymi Polaków.
Pojawi się także Spektakl „a.y.l.a.n.” w wykonaniu Teatri i Qytetit – Gjilan z Kosowa, który nieco ironiczne patrzy na poważny problem uchodźczy.
Głośna „Biblia: Próba” Teatru im. W. Horzycy w Toruniu to z kolei nowe spojrzenie na pytania zadawane od tysięcy lat, szczególnie w niespokojnych czasach.
Świeżo po premierze publiczność zobaczy monodram Roberta Talarczyka „Byk”, którego bohater w dwóch językach, po polsku i po śląsku, zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną.
Ciekawie zapowiadają się spektakle tzw. nurtu „włączającego” – „Grimm” poznańskiego Teatru pod Fontanną oraz „Rewolucja, której nie było” Teatru 21 i Biennale Warszawa. Ten pierwszy to zaskakujące interpretacje znanych baśni, zaś drugi to opowieść na faktach, inspirowana protestem osób niepełnosprawnych i ich rodzin w Sejmie w 2018 roku.
„Klub” – propozycja Teatru Collegium Nobilium w koprodukcji z TR Warszawa – nie tylko porusza bardzo ważny i aktualny problem #metoo, ale także poprzez nowatorskie metody pracy nad spektaklem pokazuje „inną drogę”.
„Kobieta i życie” Wrocławskiego Teatru Współczesnego na podstawie tekstu ubiegłorocznej jurorki Kontrapunktu – Maliny Prześlugi – to aktualny kobiecy manifest, inspirowany głośnymi protestami.
Tytułowa „Maszyna” z bydgoskiego Teatru Polskiego to potężna metafora otwierająca drogę do wielu refleksji nad relacjami władzy, podległością, wyzyskiem, historią dyscyplinowania i nadzoru.
Lalkowy „Robot” Unii Teatr Niemożliwy to kameralna opowieść nie tylko o sztucznej inteligencji. To rzecz niekoniecznie dziejąca się w przyszłości…
„Epitafium Błazna” Kolektywu Kejos to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, czerpiący ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią szekspirowskiego błazna.
KONTRAteksty – bogaty program wydarzeń towarzyszących
Nie mniej ciekawie zapowiadają się propozycje ujęte w ramach KONTRAtekstów – koncerty, wystawy, spotkania, spektakle, instalacja performatywna to tylko część tego, co czeka widzów Kontrapunktu. W programie m.in. koncert Jacka Kleyffa w Orkiestrze na Zdrowie oraz premierowa projekcja zapisu koncertu niedawno zmarłego Jacka „Budynia” Szymkiewicza z zespołem Chango.
Będą też wystawy: Aleksandry Ziętali, autorki tegorocznego znaku festiwalu, oraz plakatów z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery w Berlinie. Gieno Mientkiewicz z Przyjaciółmi zaproszą na farsę kulinarną „Surströmming i inne katastrofy”, nowy monolog zaprezentuje Romek Zańko, a Teatr Ruchu Umownie Ewidentnego zatańczy w „Korowodzie w bluesie”. Poza tym odbędą się audioperformens dokumentalny „Król Skinów”, monodram „Nadbagaż” w wykonaniu Karoliny Miłkowskiej-Prorok oraz instalacja performatywna „Uwaga” rzeszowskiego Teatru o.de.la.
PROGRAM:
21 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK
17.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 2a
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
18.30 | Galeria Jagiellońska 86 | KONTRAteksty
Wernisaż „Dobro w plakacie. Z kolekcji Pigasus Polish Poster Gallery Berlin”
20.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 1a
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
ok. 21.00 | Łąka&Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
22 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK
17.00 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 1b
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
18.30 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 1
„Biblia: Próba” | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu | 105’
18.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I | Konkurs | Ścieżka 2
„Klub” | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa | 120’
21.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Oficjalne otwarcie 56. PTMF KONTRAPUNKT
Wernisaż plakatów Aleksandry Ziętali „Z kartoteki grafika”
21. 30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty | wstęp wolny
Premierowy pokaz filmowego zapisu koncertu Budyń & Chango „Ukryte Do Wiadomości” | 75’
21.30 | Teatr Kana | Konkurs | Ścieżka 2b
„Robot” | Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie | 60’
22.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
23 KWIETNIA 2022 | SOBOTA
17.00 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Rewolucja, której nie było” | Teatr 21 & Biennale Warszawa | 105’
19.30 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 2
„Biblia: Próba” | Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu | 105’
19.30 | Aula II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I | Konkurs | Ścieżka 1
„Klub” | Teatr Collegium Nobilium w Warszawie & TR Warszawa | 120’
22.00| Dom Skandynawski | KONTRAteksty
„Surströmming i inne katastrofy” | Gieno Mientkiewicz & Przyjaciele | 60’
22.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
24 KWIETNIA 2022 | NIEDZIELA
15.00 | Plac Adama Mickiewicza (za Muzeum Narodowym w Szczecinie)
Wyjazd kontrapunktowych autobusów do Goleniowa
17.00 | Goleniowski Dom Kultury | Konkurs | Ścieżka 1
„Grimm” | Teatr pod Fontanną w Poznaniu | 70’
17.00 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 2
„Byk” | STUDIO teatrgaleria w Warszawie , Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański” w Katowicach, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu | 90’
20.00 | Teatr Współczesny | Konkurs | Ścieżka 1
„Byk” | STUDIO teatrgaleria w Warszawie , Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański” w Katowicach, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu | 90’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
25 KWIETNIA 2022 | PONIEDZIAŁEK
17.00 | Pałac Młodzieży | Laureat The Best OFF | KONTRAteksty
„Uwaga” – instalacja performatywna | Teatr o.de.la w Rzeszowie | 40’
17.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego | KONTRAteksty
„Nadbagaż” | Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski)| 60’
19.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Kobieta i życie” | Wrocławski Teatr Współczesny & Partnerzy | 90’
21.00 | Malarnia – Scena Teatru Współczesnego | KONTRAteksty
„Nadbagaż” | Monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok (Gorzów Wielkopolski) | 60’
ok. 22.00 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
26 KWIETNIA 2022 | WTOREK
17.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 1
„a.y.l.a.n.” | Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo | 60’
18.30 | Dom Kultury „13 Muz” | KONTRAteksty
20.00 | Teatr Lalek Pleciuga | Konkurs | Ścieżka 2
„a.y.l.a.n.” | Teatri i Qytetit – Gjilan, Kosovo | 60’
20.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera | KONTRAteksty
„Król Skinów” – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin) | 60’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
27 KWIETNIA 2022 | ŚRODA
17.00 | Dom Kultury „Krzemień” w Szczecinie | KONTRAteksty
„Korowód w bluesie. Mandala” | Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w Szczecinie | 120’
17.00 | Scena Antygrawitacji | Konkurs | Ścieżka 2
„IV RP Snów” | Sztuka Nowa w Warszawie | 60’
18.00 | Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera | KONTRAteksty
„Król Skinów” – audioperformens dokumentalny | Pegazy Zarazy (Szczecin) | 60’
20.00 | Scena Antygrawitacji | Konkurs | Ścieżka 1
„IV RP Snów” | Sztuka Nowa w Warszawie | 60’
ok. 21.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
28 KWIETNIA 2022 | CZWARTEK
13.00 | Pałac Młodzieży | KONTRAteksty
Benefis Janusza Krzymińskiego | 120’
17.00 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 2
„Maszyna” | Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy | 75’
17.00 | Teatr Kana | KONTRAteksty | #solidarnizukrainą
„Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu” | Teatr Kana w Szczecinie | 80’
19.30 | Pałac Młodzieży | Konkurs | Ścieżka 1
„Maszyna” | Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy | 75’
21.00 | Łąka Kany | KONTRAteksty | wstęp wolny
Koncert „Szczecińskiej Trzynastki” – Orkiestry Dętej Domu Kultury „13 Muz” | 30’
21.30 | Dziedziniec Zamku Książąt Pomorskich | Konkurs | Ścieżka 1+2
„Epitafium błazna” (spektakl plenerowy) | Kolektyw Kejos we Wrocławiu | 45’
ok. 22.30 | Łąka & Piwnica Kany | KONTRAteksty
Punkty sporne: nieformalne rozmowy teatralne (w formule long table)
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
29 KWIETNIA 2022 | PIĄTEK
18.00 | Teatr Lalek Pleciuga / 13 Muz | KONTRAteksty
Dyskusja „Dobro” | 120’
20.30 | Łąka Kany
Ogłoszenie wyników 56. PTMF KONTRAPUNKT
Projekt „Post scriptum”
21.00 | Łąka Kany | Klub Festiwalowy | KONTRAteksty | wstęp wolny
Jacek Kleyff w Orkiestrze Na Zdrowie | 60’
Punkty bezsporne: klub festiwalowy
ok. 22.00 | Piwnica Kany | KONTRAteksty
Jam Session Szczecin Classic
Komentarze
0