W czasie pierwszego postępowania Tramwaje Szczecińskie planowały wydać maksymalnie 8,9 mln zł. Tymczasem konsorcjum spółek PUE „Irel” i Konsart zaproponowało 11,8 mln zł, a firma MMT Idea – 13,4 mln zł. Przetarg unieważniono.
Przy powtórce budżet zwiększono do 11,6 mln zł. Oferty złożyły te same firmy, ale przyjęły zupełnie odmienną strategię. Konsorcjum spółek PUE „Irel” i Konsart zwiększyło swoje oczekiwania finansowe o 3 mln zł do 14,8 mln zł, a spółka MMT Idea obniżyła o 2 mln zł do 11,3 mln zł.
Ta druga propozycja mieści się w budżecie, więc jest szansa na pozytywne rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja zapadnie po analizie ofert.
Podstacja prostownikowa na Wyspie Jaskółczej zasila okoliczną sieć tramwajową od blisko stu lat. Budynek z 1925 roku, mimo swojego industrialnego przeznaczenia, wyróżnia się architekturą. Jest wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków.
Jego elewację tworzą cegły klinkierowe. Dwuspadowy dach w konstrukcji stalowej przykryty jest papą. Na jednej ze ścian można dostrzec tzw. tramwajarskie skrzydlate koło – pierwotnie stanowiące alegorię kolei żelaznych. Wokół umieszczone były charakterystyczne błyskawice, do dziś zachowała się tylko jedna.
„Budynek podstacji trakcyjnej wzniesiono w typowych jeszcze dla późnego historyzmu formach eklektycznych nawiązujących do średniowiecza. (…) Jednak syntetyzm widoczny w opracowaniu form budynku podstacji energetycznej przy ul. Kolumba w Szczecinie jest zapowiedzią nowego modernistycznego nurtu w architekturze, który popularny staje się pod koniec lat 20 -tych XX w.” – czytamy w dokumentacji projektowej przygotowanej dla spółki Tramwaje Szczecińskie.
Teraz podstacja wymaga remontu, który ma być przeprowadzony przy okazji przebudowy ul. Kolumba. Do współczesnych standardów dostosowane zostanie jej wyposażenie techniczne, a elewacja odnowiona i podświetlona.
Komentarze
0