Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta przyjęto projekt zmian w tegorocznym budżecie. Największe korekty dotyczyły dużych inwestycji, które już wiadomo, że nie zostaną w tym roku zrealizowane w zakładanym wcześniej wymiarze. Dlatego grube miliony przesunięto na kolejny rok.
Planowany budżet roczny nigdy nie zostaje zrealizowany w stu procentach, a wrzesień to miesiąc, w którym miejscy urzędnicy mogą już dokładnie ocenić, które inwestycje trzeba przełożyć na później. A co za tym idzie zapisane na nie pieniądze zostają przeniesione na następny rok. Takich zmian w przyjętej we wtorek uchwale jest sporo.
Tramwaj na razie nie dojedzie do Mierzyna, a w Podjuchach czekają na odlot jaskółek
15,7 mln zł odjęto z 16 mln zł, które w tym roku miały pójść na budowę torowiska do nowej pętli tramwajowej Mierzyn przy CH Ster. Środki zmniejszone, bo miasto na razie rezygnuje z tej inwestycji. Zapowiada, że wróci do niej po znalezieniu oszczędności, dzięki optymalizacji projektu budowlanego.
Na 2020 r. przeniesiono 12,9 mln zł (z 21,4 mln zł) zapisanych w tegorocznym budżecie na budowę wielkiego skrzyżowania w Podjuchach (Węzeł Granitowa). To dlatego, że ze względu na siedlisko jaskółek część robót budowlanych i płatności za nie przesunięto na przyszły rok.
Korekty przy projekcie remontu torowisk. Musi starczyć m.in. na Kolumba
Spore zmiany dotyczą wielkiego projektu modernizacji torowisk tramwajowych. Przez problemy z rozstrzygnięciem prztargów zmienił się harmonogram realizacji inwestycji i na 2020 r. przeniesiono 12,3 mln zł z planowanych 34 mln zł. Dopiero niedawno udało się znaleźć wykonawcę, który przebuduje węzły Wyszyńskiego i Szarych Szeregów.
Wcześniej zrezygnowano z remontu fragmentu ul. Mickiewicza. Uzyskane oszczędności mają sprawić, że mimo wysokich cen na rynku budowlanym uda się w najbliższych latach pokryć koszty prac na dużo bardziej wymagających tego odcinkach, m.in. na Kolumba, Powstańców Wielkopolskich czy Wyzwolenia.
Kiedy ruszy budowa Mostu Kłodnego?
Wciąż jeszcze nie ogłoszono przetargu na wykonawcę modernizacji dostępu drogowego do portu. To inwestycja, której najbardziej spektakularną częścią będzie budowa Mostu Kłodnego. Wiadomo już, że w tym roku nie uda się wykonać wcześniejszych planów dlatego na 2020 r. przesunięto 10,1 mln zł z 13,3 mln zł.
Opóźniona w porównaniu do wcześniejszych planów jest też budowa węzłów przesiadkowych przy stacjach planowanej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W dodatku miasto zdecydowało się na oszczędności w projekcie. W efekcie z budżetu przeniesiono na następny rok 9,6 mln zł (z 17,1 mln zł).
3,8 mln zł odjęto z tegorocznego budżetu na przebudowę ul. Szafera (wyłoniono wykonawcę, ale prace się jeszcze nie rozpoczęły), bo zgodnie z nowym harmonogramem inwestycji miasto wyda je dopiero w przyszłym roku. Niedługo powinniśmy poznać wykonawcę basenu na Jodłowej. Ale tutaj też 2,8 mln zł (z tegorocznych 4,1 mln zł) trzeba było przepisać na 2020 r.
Inwestycja zakończona przed czasem i nowe zadania
Jest też przykład zadania, które zostanie wykonane przed terminem. Wcześniej zakończy się budowa brakującego fragmentu ul. Polskich Marynarzy na Gumieńcach. Dlatego całą sumę 3,5 mln zł miasto zapłaci już w tym roku.
W budżecie pojawiło się też kilka nowych pozycji, choć nie są to wielomilionowe inwestycje. Z ciekawszych zadań można wymienić budowę parkingu przy u. Struga (500 tys. zł), wydzielenie 24 łazienek w kamienicach przy ul. Piłsudskiego, Łokietka i Krzywoustego (600 tys. zł) i instalację systemu liczników na skrzyżowaniach ul. Struga z Jasną, Łubinową i Wiosenną (200 tys. zł). Kosztowna będzie budowa systemu sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej na granicy Gminy Dobra z Gminą Szczecin (1,7 mln zł).
Komentarze
17