Motywuje? Sprawia, że jesteśmy lepszymi przedsiębiorcami? A może irytuje i doprowadza nas do szaleństwa? Rywalizacja i konkurencja w biznesie jest sprawą naturalną, ale czasem niektóre firmy i menadżerowie pozwalają sobie na nieczyste zagrywki i nieuczciwe zachowania. – Nie ma biznesu bez konkurencji. Jak nie ma konkurencji, to jest monopol, a to nie jest zdrowe dla gospodarki. Konkurujemy o pieniądze, wpływy, klientów. Jest to działanie wpisane w tożsamość prowadzenia działalności gospodarczej – mówi prof. Aneta Zelek, była rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.
Spis Treści

O co konkurują ze sobą przedsiębiorcy? Prof. Zelek: „Najważniejszy jest udział w rynku”

W cyklu „Najważniejsze w biznesie” prezentujemy sprawy i tematy, które łączą przedsiębiorców i przedstawiamy zagadnienia z punktu widzenia przedstawicieli różnych branż gospodarki. Tym razem motywem przewodnim odcinka była konkurencja. Rzecz naturalna w biznesie, bo pod kątem rywalizacji często biznes porównywany jest do sportu. Okazuje się jednak, że konkurencja w biznesie ma swoje jaśniejsze i ciemniejsze strony.

 – Konkurencja to esencja i istota gospodarki wolnorynkowej. Mobilizuje do bycia lepszymi. Jeżeli wydaje nam się, że chodzi tylko o to, kto sprzeda więcej czy taniej, to nie zawsze jest prawda. Walczymy o udział w rynku – mówi prof. Aneta Zelek. – Część konkurencji mnie motywuje, bo pokazuje mi kierunek, w którym chciałbym iść. To bywa inspirujące, by zmieniać coś w mojej organizacji. Irytuje mnie konkurencja, która psuje rynek. Konkurencja nie może też bazować na naśladownictwie i odgapianiu od siebie pomysłów, bo jak kogoś naśladujemy, to zawsze będziemy tylko jego kopią – mówi Daniel Makowski z firmy Champion Invest.

Przedsiębiorcy zwracali uwagę, że konkurencja może mieć ze sobą dobre relacje, a sprzyjają temu wydarzenia networkingowe, gdzie firmy dzielą się wiedzą i doświadczeniem. 

Internet polem do nieuczciwej konkurencji

Konkurencja nie zawsze jest uczciwa, o czym przedsiębiorcy muszą pamiętać, zawiązując spółki czy wchodząc w bliższą współpracę z niektórymi osobami i podmiotami.

– Temat nieuczciwej konkurencji jest nam bardzo dobrze znany. Najczęstszym przypadkiem jest sytuacja, gdy ktoś odchodzi z danej firmy i zakłada podobną działalność – mówi detektyw i windykator Małgorzata Marczulewska.

– Konkurencja o klienta musi być etyczna. Niestety spotykamy się z takimi praktykami jak np. wystawianie nieprawdziwych ocen w Google czy oczernianie firmy w mediach społecznościowych – mówi Tomasz Rejman z firmy Virtual People. – Tonący brzytwy się chwyta i czasami presja, stres, trudna sytuacja finansowa i brak możliwości spięcia swojej firmy w całość powoduje frustracje. Nie może być jednak tak, że czyjś sukces zakłuje nas na tyle mocno, że piszemy negatywne komentarze czy kłamstwa. To nie jest etyczne i finalnie to nie przynosi nam klientów – przyznaje Angelika Muchowska, konferansjerka i menadżerka szkoły językowej.

Cykl „Najważniejsze w biznesie” to wspólna inicjatywa Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości i portalu wSzczecinie.pl. Kolejny odcinek już w kwietniu.