W szczecińskim porcie trwają przygotowania do budowy multimodalnego węzła kolejowego. Usprawni on przeładunek kontenerów ze statków do pociągów i w kierunku odwrotnym. Plac z niezbędną infrastrukturą ma być gotowy w II kwartale 2024 roku.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ostatnich miesiącach przebudowywał całą sieć infrastruktury kolejowej. Częścią prac była budowa nowego, 5-kilometrowego odcinka torów na Ostrowie Grabowskim. Właśnie przy nim, w pobliżu nabrzeży Norweskiego i Fińskiego, powstanie multimodalny węzeł przeładunkowy, czyli taki, który łączy różne rodzaje transportu. Pozwalając tym samym w pełni wykorzystać potencjał nowej bocznicy.

– Plac przeładunkowy przeznaczony będzie do przeładunku kontenerów z taborów kolejowych na statki i w kierunku odwrotnym. Projektowana jest klasyczna platforma przeładunkowa, umożliwiająca przeładunek kontenerów w relacji pociąg-ciągnik siodłowy z naczepą/ciągnik terminalowy przy użyciu pojazdów typu reachstacker. W ramach funkcjonowania przedmiotowej inwestycji przewiduje się również transport obiektów o charakterze militarnym/wojskowym tj. ładunki ro-ro oraz ładunki mienia wojskowego skonteneryzowanego z zawartością zastrzeżoną – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Plac będzie miał 396 metrów długości i szerokość 27 m. Tory zostaną na nim zabudowane płytami. Częścią inwestycji będzie też budowa sieci kanalizacji deszczowej, odwodnienia liniowego, instalacji wodociągowej, elektroenergetycznej, teletechnicznej, masztów oświetleniowych oraz monitoringu wizyjnego. Przebudowę przejdzie rampa ro-ro na nabrzeżu Spółdzielczym.

Na razie port wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na prace budowlane. Docelowo w nowym węźle przeładowywanych ma być rocznie ponad pół miliona ton ładunków w kontenerach.