We wtorek zostały oddane do użytku w całości dwa nowe odcinki drogi ekspresowej S3. Zbudowany od podstaw dwujezdniowy odcinek Brzozowo – Miękowo oraz przebudowany fragment Miękowo – Rzęśnica. Łącznie to 42 km nowej infrastruktury.
Wartość obu inwestycji to 583 mln zł. We wtorek odbyło się oficjalne otwarcie obu odcinków. Zlikwidowano wąskie gardła w miejscach, gdzie odbywały się ostatnie roboty i wprowadzono docelową organizację ruchu.
– Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowcom aż 40 km nowej drogi ekspresowej w woj. zachodniopomorskim. Wielkimi krokami zbliżamy się do momentu, w którym droga S3 będzie ukończona na całym jej przebiegu. Już za trzy lata dotrzemy nią do samego Świnoujścia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Co zostało zrobione?
Wykonawcą obu odcinków był Budimex. Budowa 22-kiloimetrowego odcinka od Brzozowa do Miękowa kosztowała 360,5 mln zł, z czego 191,7 mln zł pochodziło z unijnego dofinansowania. Nowy fragment drogi S3 połączył wybudowane wcześniej obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. Częścią inwestycji były trzy węzły drogowe (Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo) oraz para MOP Przybiernów. Wybudowano też pięć przejść dla dużych zwierząt, w tym cztery górne.
Przebudowa dwujezdniowej drogi na odcinku Miękowo – Rzęśnica kosztowała 126,3 mln zł. Celem było dostosowanie infrastruktury powstałej w połowie lat 70. ubiegłego wieku do współczesnych standardów drogi ekspresowej. W Kliniskach zbudowano węzeł drogowy, który zastąpił skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Przebudowano też węzeł Rzęśnica z drogą wojewódzką nr 142.
Został jeszcze jeden odcinek do zrobienia
– Kolejne drogowe i strategiczne połączenie dla całego kraju jest już w większości wybudowane. Ponad 80 proc. z docelowej długości drogi ekspresowej S3 jest już udostępnione dla kierowców. To ponad 400 km bezpiecznej drogi o najwyższych parametrach technicznych – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
W województwie zachodniopomorskim do zrealizowania pozostał jeszcze ostatni fragment S3: Świnoujście – Troszyn. Obecnie trwają prace projektowe, wiosną 2022 roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie planowane jest w 2024 r.
Komentarze
5