Ponad 260 miejsc postojowych, dwa bardzo łatwe wyjścia i bardzo skomplikowany proces budowy. Sprawdziliśmy, jak wygląda nowy parking podziemny, który powstaje w samym centrum Szczecina.

Dwupoziomowy parking powstaje w kwartale wyznaczonym aleją Wojska Polskiego oraz ulicami Małkowskiego, ks. Bogusława X, Bohaterów Getta Warszawskiego, bł. Królowej Jadwigi. Wjazd i wyjazd będzie możliwy zarówno od ul. Małkowskiego, jak i ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Do dyspozycji będą również trzy mniejsze wyjścia.

– To inwestycja bardzo uciążliwa dla mieszkańców i bardzo skomplikowana technologicznie – przyznaje Jakub Gwiaździński, kierownik budowy z Prime Construction, generalnego wykonawcy inwestycji. – Najtrudniejsze było wykonanie wykopu i ścian szczelinowych, które są na styku z istniejącymi budynkami i miejscami sięgają 12 metrów w głąb ziemi. Samo przygotowanie i rozpoczęcie budowy, łącznie z przełożeniem sieci podziemnych, zajęło dobre kilka miesięcy – dodaje.

Na dachu garażowca znajdą się plac z małym amfiteatrem, fontanną w formie posadzkowych dysz, ławki i zieleń. Częścią inwestycji, prowadzonej przez Szczecińskie TBS, jest też m.in. budowa żłobka, centrum aktywności lokalnej i mieszkań dla seniorów. Koszt prac to około 67 mln zł.

Zarządcą publicznego garażowca będzie prawdopodobnie miejska spółka NiOL. Jednocześnie Szczecińskie TBS chce wypracować taką formułę, aby znalazły się w nim zarówno miejsca stałe dla najbliższych mieszkańców, jak i dla tych, którzy gościnnie przyjadą do centrum Szczecina.

Zakończenie robót planowane jest na koniec sierpnia tego roku, a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – w listopadzie br.

Czy parking podziemny „załatwi” problem z brakiem miejsc postojowych w centrum Szczecina? O tym, jak za 10 lat będzie wyglądało parkowanie w mieście będziemy dyskutować już podczas najbliższej Archiwolty. Redakcja wSzczecinie.pl zaprasza już 3 czerwca o godz. 19. Tym razem na przestrzeń do rozmów wybrane zostało patio Posejdona przy Bramie Portowej.