Nie 73 mln zł, tylko 123 mln zł – tyle pieniędzy popłynie z budżetu państwa do szczecińskiej uczelni na budowę Polskiego Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego przy ul. Dębogórskiej. Termin finalizacji prac przesunięto o rok, mają zostać zrealizowane do końca 2026 roku.

POSRM to największa inwestycja prowadzona przez Politechnikę Morską. Celem jest stworzenie nowoczesnego centrum naukowo-dydaktyczno-szkoleniowego, z którego będą korzystać nie tylko studenci, ale też służby. W jednym miejscu będzie można prowadzić szkolenia w wielu dziedzinach gospodarki morskiej.

Inwestycja wychodzi z ziemi

Prace ruszyły w 2022 toku od przebudowy infrastruktury sieciowo-drogowej i nabrzeży oraz budowy stalowej konstrukcji platformy pod urządzenia przeznaczone do ćwiczeń na brzegu rzeki. Obok zaplanowano poligon pożarniczy, a przylegający do ośrodka odcinek Odry pogłębiono. Teraz powstają nowe obiekty kubaturowe.

– W zakres inwestycji wchodzi rozpoczęta w tym roku (tj. 2024 – przyp. red.) budowa dwóch nowych budynków – trzykondygnacyjnego budynku zajęć teoretycznych oraz hali z trenażerem pożarowym, jak również wiaty do zimowania sprzętu i jednostek pływających użytkowanych w ramach ośrodka – informuje Anna Malec, rzeczniczka prasowa Politechniki Morskiej.

W planach jest też modernizacja istniejącego obiektu administracyjno-dydaktycznego. Przebudowę i odbudowę przejdą linie nabrzeży rzeki Odry oraz Kanału Młyńskiego.

Ceny wzrosły, ale są dodatkowe pieniądze. Również na nowe elementy

Już wiadomo, że to wszystko będzie kosztować więcej niż pierwotnie zakładano, ze względu na stale rosnące ceny na rynku budowlanym. Stąd potrzeba zwiększenia finansowania z budżetu rządu. Na wniosek ministerstwa infrastruktury stało się to faktem po ogłoszeniu uchwały rady ministrów.

Dodatkowe 50 mln zł zostanie spożytkowane również na rozszerzenie oferty ośrodka o nowe elementy.

– Wcześniejsza koncepcja nie zakładała chociażby budowy wiaty do zimowania sprzętu i jednostek pływających, użytkowanych w ramach Ośrodka. Zwiększył się również zakres prac Kanału Młyńskiego, który dzięki zwiększonym środkom będzie mógł być przebudowany w znacznie szerszym zakresie, w szczególności na potrzeby cumowania jachtów sekcji żeglarskiej PM – tłumaczy Anna Malec.

Więcej pieniędzy będzie też na pomoce dydaktyczne – budowę symulatorów i zakup nowoczesnego oprogramowania. Będzie to służyć studentom ćwiczącym walkę z ogniem, ratowanie życia, ewakuację z przestrzeni zamkniętej czy eksploatację urządzeń i maszyn.

Przy Dębogórskiej zacumuje nowy statek należący do uczelni?

Poza tym, Politechnika Morska zabiega o pozyskanie nowego wielozadaniowego statku naukowo-szkoleniowo-badawczego. Należący do uczelni Nawigator XXI ma już bowiem swoje lata i jest jednostką stricte szkoleniową, nieprzystosowaną do prowadzenia na nim badań. Nowy statek miałby zacumować przy nabrzeżu ośrodka przy Dębogórskiej.