Pomysł jest taki, by we współpracy z inwestorem prywatnym wybudować przy ul. Owocowej autobusowe centrum przesiadkowe, a na pl. Zawiszy Czarnego postawić kwartał nowej zabudowy mieszkalnej z usługami. Część komercyjna ma przyciągnąć deweloperów, którym miasto przekaże w zamian działkę.
– Jest zainteresowanie. To na tyle ciekawa lokalizacja, że nawet na obecnym, trochę trudniejszym rynku deweloperskim, jest atrakcyjna. Oczywiście pozostaje kwestia ceny. Deweloper może nam zaproponować, że wybuduje dworzec w gratisie, a może wyliczyć, że będzie nas to coś kosztowało. Zakładamy różne warianty – zaznaczał prezydent Krzystek.
Wszystkie małe busy i większe autobusy wyjeżdżałyby z jednego miejsca
O tym projekcie mówi się już od dawna. Powstała nawet wizualizacja przygotowana na zlecenie miasta przez LA Laboratorium Architektury 2.
Centrum przesiadkowe miałoby powstać przy ul. Owocowej, w miejscu budynków warsztatowych sąsiadujących ze Słowianinem. Zaprojektowano tam dwupoziomowe perony dla busów i autobusów. Na wizualizacjach widać też budynek z kasami biletowymi, poczekalnią i powierzchnią handlowo-usługową do obsługi podróżnych oraz pomieszczeniami sanitarnymi. Zaplanowano część socjalną dla kierowców, biura i zaplecze techniczne.
– Potrzebujemy nowego miejskiego dworca autobusowego. Przypomnijmy, że część busów startuje dziś z różnych miejsc w Szczecina. Nie jest to rozwiązanie, które usprawnia komunikację. Stąd koncepcja dwupoziomowego dworca przy ul. Owocowej. Na dole byłoby miejsce dla autobusów, a na górnym poziomie skanalizowalibyśmy ruch busów – tłumaczył prezydent.
Śródmiejska zabudowa wielofunkcyjna, plac miejski i wielopoziomowy parking
Częścią komercyjną, która ma przyciągnąć prywatnego inwestora, będzie zagospodarowanie pobliskiego pl. Zawiszy Czarnego. Przewidziano tam śródmiejską zabudowę wielofunkcyjną z zapleczem usługowym. Przebudowę przejdzie układ okolicznych ulic. Część pl. Zawiszy Czarnego, w osi ul. Narutowicza, zostanie przeznaczona na ogólnodostępny plac miejski.
– Elementem całej układanki będzie jeszcze budowa wielopoziomowego parkingu, trochę dalej, w kierunku ul. Owocowej. Chcemy, żeby zatrzymywała się tam część samochodów pasażerów przyjeżdżających na dworzec kolejowy – mówił Piotr Krzystek.
Budowa miejskiego dworca oznacza, że PKS mógłby zlikwidować swój. Już wcześniej przewoźnik zapowiadał, że chce przeznaczyć ten teren pod deweloperką.
Kiedy czasochłonny proces przygotowania partnerstwa publiczno-prywatnego mógłby przejść w fazę realizacyjną? – Może nie uda się w stu procentach zrobić tego do 2029 roku, ale może inwestycja będzie wtedy rozpoczęta – prognozował prezydent Krzystek.
Hej Szczecin! Jest Piątek! Program śniadaniowy wSzczecinie.pl 5.12.2025
Komentarze