11 autobusów bezemisyjnych ma wyprodukować dla Szczecina konsorcjum, na którego czele stoi Ursus Bus. Lubelska spółka zmaga się jednak z poważnymi problemami finansowymi, co stawia realizację tego zamówienia pod dużym znakiem zapytania.
Autobusy mają być dostarczone na początku 2020 r. Informacje napływające z różnych stron Polski nie są jednak optymistyczne. W tym roku już cztery miasta zmuszone były zerwać kontrakty podpisane z Ursusem. W obiecanym terminie na zamówione pojazdy nie doczekano się w Katowicach, Ostrowie Wielkopolskim, Nowym Sączu i ostatnio w Lublinie.
Inwestor zza oceanu nie uratował lubelskiej spółki
Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego na początku października odstąpił od umowy z Ursus Bus na dostawę 10 trolejbusów. Tłumaczył to przekroczonym terminem i brakiem dobrych rokowań na realizację zamówienia w późniejszym czasie.
Ursus, a także jego spółka córka Ursus Bus, są w poważnych tarapatach finansowych. Pomóc miał inwestor ze Stanów Zjednoczonych - Enerkon Solar International, który obiecywał dokapitalizowanie obu spółek kwotą 30 mln dolarów. Ostatecznie jednak zerwał negocjacje w tej sprawie.
Ursus jest w trakcie procesu restrukturyzacji, ale Sąd Rejonowy ma zastrzeżenia, co do jego przebiegu. Spółka nie wywiązuje się bowiem z zawartego układu z wierzycielami oraz nie reguluje swoich bieżących zobowiązań.
Czy produkcja autobusów dla Szczecina w ogóle ruszyła? Nie wiadomo
Próbowaliśmy dowiedzieć się, czy istnieje jakakolwiek szansa na realizację szczecińskiego zamówienia. Przedstawiciele Ursus Bus nie odpowiedzieli jednak na nasze pytania. Sytuacji bacznie przyglądają się szczecińscy urzędnicy.
- Miastu znana jest kondycja finansowa spółki Ursus Bus. Na bieżąco ją monitorujemy. Jednocześnie weryfikujemy możliwości wykonawcy pod kątem terminowego dostarczenia autobusów – mówi Piotr Zieliński z Urzędu Miasta.
Zachować dofinansowanie unijne
Konsorcjum składające się z Ursus Bus (lider) i ukraińskiego Bogdan Motors pod koniec 2018 r. wygrało miejski przetarg na wyprodukowanie dla Szczecina 11 autobusów elektrycznych. Kontrakt opiewa na 38,2 mln zł. Miasto zdobyło na zakup autobusów bezemisyjnych dofinansowanie z dwóch źródeł unijnych – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i programu GEPARD. Wsparcie zewnętrzne to łącznie 11,7 mln zł. Aby nie stracić tych pieniędzy w przypadku ewentualnego zerwania kontraktu z Ursus Bus, konieczne będzie szybkie znalezienie innego wykonawcy. W ostatnim przetargu wystartowała jeszcze jedna spółka. Świetnie znana w Szczecinie firma Solaris Bus & Coach. Ich oferta była jednak dużo droższa, wynosiła 49,3 mln zł.
Komentarze
10