Właśnie zakończyła się międzynarodowa konferencja "Instrumenty, strategie i wyzwania w przyciąganiu kongresów do miast nie będących stolicami", zorganizowana przez Convention Bureau Szczecin . Jest to nowa organizacja (powstała w Sierpniu 2009) mająca na celu promowanie naszego regionu jako destynacji dla turystyki biznesowej.

Czym jest turystyka biznesowa?

To bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje między innymi takie wydarzenia jak konferencje, kongresy, imprezy integracyjne, wyjazdowe szkolenia, spotkania z partnerami handlowymi oraz targi.

To także dynamicznie rozwijająca się branża w której obroty liczone są w milionach, dzięki której oprócz organizatorów i właścicieli obiektów zarabiają lokalni przedsiębiorcy, właściciele busów, sklepy z pamiątkami, restauratorzy, dostawcy atrakcji. Organizacja takiego wydarzenia to zastrzyk finansowy w lokalną gospodarkę. Jego wielkość zależna jest od skali eventu. Jak pokazują dane statystyczne, konferencja na około 600 uczestników to przychód rzędu miliona złotych, z czego tylko 10% pobiera właściciel obiektu, a lwia część tego budżetu trafia do wspomnianych wcześniej podmiotów. Ważnym aspektem turystyki biznesowej jest fakt, że goście tego typu sprawiają znacznie mniej problemów niż np. przyjezdni kibice. Warto mieć to na uwadze w świetle toczącej się obecnie dyskusji na temat nowego stadionu w Szczecinie. 

Turystyka biznesowa nie koliduje z turystyką wypoczynkową, a jest jej komplementarną częścią. Wydarzenia, o których tu mowa odbywają się zazwyczaj poza sezonem turystycznym i wpływają pozytywnie na wynik finansowy obiektów takich jak hotele czy pensjonaty.

Mocne Strony Szczecina:

- ogólnoświatowe trendy organizacji wydarzeń w Europie Wschodniej,

- lokalizacja Szczecina w centrum Europy,

- możliwości i atrakcyjność związana z Odrą,

- dużo zieleni w mieście,

- blisko Morza Bałtyckiego,

- blisko Berlina,

- lotniska w Goleniowie i Berlinie.

Słabe strony Szczecina:

- nie wiele obiektów do organizacji konferencji,

- ograniczona baza noclegowa,

- słabej jakości drogi dojazdowe do miasta,

- brak dużych obiektów do organizacji wydarzeń,

- brak firm oferujących atrakcje na bazie zaplecza wodnego,

- brak innowacyjnych rozwiązań atrakcyjnego spędzania czasu wolnego w
Szczecinie,

- uboga oferta kulturalna.

Niektóre z tych słabych stron są oczywiście szansami dla lokalnych przedsiębiorców.

Działania i wyzwania Convention Bureau Szczecin:

- skonsolidowanie branży we wspólnym celu,

- działania marketingowe,

- pozyskanie strategicznych partnerów, hoteli, obiektów,

- nawiązanie partnerskiej współpracy z Urzędem Miasta

- budowanie świadomości społecznej (informowanie kiedy przyjedzie np.
600 lekarzy z całego świata).

Cała konferencja "Instrumenty, strategie i wyzwania w przyciąganiu kongresów do miast nie będących stolicami" została zorganizowana wzorowo. Organizatorzy czuwali nad przebiegiem czasowym prezentacji, zapewnili catering czy tłumaczenia symultaniczne. Większość prezentacji była na bardzo wysokim poziomie. Uczestnicy mieli przyjemność wysłuchać światowej sławy Roba Davidsona, czy Danilo di Pasquale, który uzmysłowił mi jak ogromne braki mają pracownicy obsługi hotelowej w naszym kraju. Jest to kwestia nad którą stale pracować muszą branżowi specjaliści wdrażając procedury i programy szkoleniowe.