Bez wspólnego biletu i bez linii przez lewobrzeżną część Szczecina w kierunku Polic. Wdrażanie w życie projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma rozpocząć się od zwiększenia liczby połączeń w kierunku Stargardu, Goleniowa i Gryfina. Problemem mogą być jednak pieniądze.
– Potencjalnie pociągi mogą wyjechać na trasy już od 2 stycznia 2024 roku. Jest to jednak warunkowane gotowością partnerów do współfinansowania zagęszczonej siatki połączeń metropolitalnych. W przeciwnym razie konieczne będzie przesunięcie terminu uruchomienia pociągów SKM na późniejszy okres – informuje Łukasz Jucha z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Rozkłady mają być gęstsze, bez kilkugodzinnych dziur
W tej sprawie wciąż trwają rozmowy przedstawicieli samorządu województwa z samorządami poszczególnych miast. Jeśli zakończą się sukcesem, na wszystkich trzech podszczecińskich liniach pojawią się po Nowym Roku nowe połączenia. Mają zagęścić siatkę pociągów w godzinach szczytów przewozowych oraz wypełnić dłuższe przerwy pomiędzy pociągami wojewódzkimi już teraz obsługującymi poszczególne trasy.
Na linii S1 (to już oznaczenie pod SKM) Szczecin Gł. – Stargard pojawi się 8 nowych pociągów do Stargardu i 7 ze Stargardu, czyli łącznie z istniejącymi połączeniami, będzie 30 par pociągów.
Na linii S2 Szczecin Gł. – Goleniów (Goleniów Port Lotniczy Szczecin) zaplanowano 8 nowych par pociągów (w tym 5 par do stacji Goleniów Port Lotniczy Szczecin), łącznie dla pasażerów będzie więc 29 par pociągów (w tym 9 par pociągów dziennie na lotnisko).
Na linii S3 Szczecin Gł. – Gryfino przewidziano 9 dodatkowych par pociągów, łącznie z dostępnymi już połączeniami – 23 pary pociągów dziennie.
Na wspólny bilet trzeba jeszcze poczekać
Jedną z najważniejszych korzyści zapowiadanych dla pasażerów SKM ma być wspólny bilet na połączenia kolejowe i komunikację miejską we wszystkich miejscowościach. Wiadomo jednak, że takie rozwiązanie nie będzie gotowe na 2 stycznia.
– Uruchomienie wspólnego zintegrowanego biletu nastąpi po dokonaniu uzgodnień organizacyjnych i finansowych zaangażowanych w ten etap samorządów oraz zakończeniu przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie niezbędnych przygotowań technicznych. Do tego czasu w pociągach SKM i pociągach regionalnych obowiązywać będą wyłącznie bilety kolejowe, niezintegrowane z komunikacją miejską w Szczecinie i Stargardzie – tłumaczy Łukasz Jucha.
Docelowo przygotowany ma zostać bilet okresowy (miesięczny) umożliwiający podróżowanie wszystkimi pociągami regionalnymi, w tym nowouruchomionymi w ramach SKM, a także korzystanie z komunikacji miejskiej w Szczecinie oraz z komunikacji miejskiej w Goleniowie i Gryfinie (strefa AB) lub dodatkowo jeszcze z komunikacji miejskiej w Stargardzie (strefa AB+).
– Doświadczenia z funkcjonowania podstawowych wersji wspólnego biletu zostaną wykorzystane w procesie rozszerzenia systemu np. o kolejne bilety - mogą to być bilety jedno i kilkudniowe, kwartalne, itp. – mówi Łukasz Jucha.
Pociągi, które pojawią się w rozkładzie w ramach pierwszego etapu wdrażania SKM nie będą miały własnego oznaczenia. Nie będzie też cyklicznego rozkładu jazdy SKM.
Mocno opóźniona jest modernizacja infrastruktury kolejowej w kierunku Polic. Pierwszych pociągów SKM można się spodziewać na tej trasie na przełomie 2025 i 2026 roku.
Komentarze
28