Początkowo zapowiadano, że Most Kłodny będzie gotowy w 2022 roku, tymczasem żadne prace jeszcze nie ruszyły. Miasto nie rezygnuje z tej budowy, choć jej rozpoczęcie uzależnione jest od uzyskania dofinansowania unijnego.

– Składamy wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach korytarzy transportowych. Zobaczymy, czy zostanie rozpatrzony pozytywnie. W zależności od tego będziemy podejmować dalsze decyzje – mówił prezydent Piotr Krzystek podczas ostatniego programu „Studio wSzczecinie.pl”. – Bez finansowania zewnętrznego nie damy rady tego zrobić.

Możliwe jest przeprojektowanie mostu

Most Kłodny ma być zlokalizowany tuż przy Trasie Zamkowej, łącząc centrum Szczecina z Łasztownią. Zaprojektowano go jako konstrukcję wantową z wysokim na około 100 metrów pylonem oraz 24 linami podtrzymującymi pomost. Nie jest jednak w stu procentach pewne, że most zostanie zrealizowany właśnie w takiej formie. Być może wybrane zostanie tańsze rozwiązanie.

– Na dziś zostaje ta spektakularna wersja z pylonem. Natomiast jeżeli byłoby dofinansowanie z możliwością przeprojektowania, to będziemy taki wariant rozważali. Wszystkie opcje są możliwe – tłumaczył prezydent Krzystek.

Dlaczego ten most jest potrzebny?

Most Kłodny ma być przeprawą o największej nośności w Szczecinie. Tędy kierowany byłby, od strony autostrady i ronda Hakena, najcięższy ruch w stronę portu. Przez most będą jeździć również tramwaje, zaprojektowano szerokie chodniki i drogi rowerowe. Nowa przeprawa znacząco skróciłaby drogę w kierunku północnej części Łasztowni. Poza tym, jest jeszcze jeden ważny powód jej budowy.

– Zdajemy sobie sprawę, że nitka wyjazdowa Trasy Zamkowej wymaga remontu. Zbliża się też czas kapitalnego remontu Mostu Długiego. Dlatego potrzebujemy mostu alternatywnego, który położony będzie obok i zapewni sprawną komunikację ciężkiego transportu do portu – tłumaczył prezydent Krzystek.

Wcześniej szacowano, że budowa Mostu Kłodnego moze kosztować ponad 300 mln zł. Przy rosnących cenach materiałów i inflacji, realizacja projektu ze 100-metrowym pylonem może być teraz jeszcze droższa.