W środę podpisano umowy na dofinansowanie dużej inwestycji Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Urząd otrzymał od Unii Europejskiej 17 milionów złotych na rozbudowę Systemu Informacji Rzecznej na Dolnej Odrze. To ponad połowa szacowanych kosztów inwestycji.
Zharmonizowany System Informacji Rzecznej (RIS) to nowoczesny system zarządzania, który jest wykorzystywany do gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych, dotyczących m.in. prognozy pogody, stanu wód oraz statków znajdujących się w strefie jego działania. Jak czytamy w komunikacie przesłanym przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, „wszystkie informacje, które są zbierane i przetwarzane przez RIS, mają duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa przewozów w żegludze śródlądowej, wzrostu wydajności przewozowej floty, zarządzania ruchem statków i usprawnienia współpracy z innymi gałęziami transportu”.
Jak rozszerzy się obszar funcjonowania systemu?
Obecnie System Informacji Rzecznej funkcjonuje na Odrze od połączenia z morskimi wodami wewnętrznymi do miejscowości Ognica, czyli miejsca, w którym Odra łączy się z Kanałem Schwedt. Dzięki inwestycji obszar funkcjonowania systemu rozszerzy się i obejmie teren rzeczny od Ognicy do mostu autostradowego w Świecku oraz odcinek rzeki Warty od Nadzoru Wodnego w Świerkocinie do ujścia Warty. Łączna długość dróg wodnych objętych system RIS po realizacji projektu wynosić będzie prawie 243 kilometry.
– Wdrożenie RIS ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków żeglugi w Polsce – mówi Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie). – System zwiększa bezpieczeństwo żeglugi, ale jednocześnie podnosi jakość komunikacji rzecznej w Polsce na najwyższy możliwy poziom. RIS pomaga w zintegrowaniu naszych korytarzy transportu śródlądowego z europejskim systemem, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój żeglugi śródlądowej – dodaje.
Lepsza jakość
Poza rozszerzeniem obszaru objętego RIS inwestycja ma również poprawić jakość funkcjonowania systemu na fragmentach rzeki już nim objętych. Zainstalowane zostaną dedykowane urządzenia specjalistyczne, takie jak czujniki hydrometeorologiczne, kamery nadzoru ciągłego, stacje bazowe AIS, stacje bazowe DGPS czy też stacje bazowe VHF. System RIS usprawni dostęp do takich informacji jak bieżąca sytuacja hydrologiczna oraz locja danego akwenu, co ułatwi oraz przyspieszy proces decyzyjny przed rozpoczęciem podróży.
Koszt całej inwestycji wynosi 32 mln zł. Przyznane Żegludze Śródlądowej w Szczecinie dofinansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020.
Komentarze
4