Oszczędności z ostatniego zakupu 14 elektrycznych Solarisów pozwolą miastu zorganizować przetarg na 4 kolejne autobusy 12-metrowe.

W ostatnich dniach miasto podpisało umowę na 14 modelów Urbino electric o dwóch długościach – czterech 12-metrowych i dziesięciu przegubowych. Zakup autobusów był możliwy dzięki dofinansowaniu w ramach trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wartość kontraktu wyniosła niecałe 55 mln zł (42,435 mln zł za dłuższe autobusy i 12,546 mln zł za krótsze), czyli o ponad 16,2 mln zł mniej niż budżet na to zadanie (ponad 71 mln zł).

Więcej elektryków i stanowisk do ładowania

Jak poinformował zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, dzięki negocjacjom z NFOŚiGW, zaoszczędzone pieniądze będzie można przeznaczyć na kolejne 4 autobusy. To oznacza, że flota SPA Klonowica wzbogaci się łącznie o 18 Solarisów – 10 dwuczłonowych (18 metrowych) oraz 8 solowych (12 metrowych).

„Co ważne, to pierwsze w historii Szczecina dofinansowanie do komunikacji miejskiej w wysokości 100 procent wydatków kwalifikowanych” – podkreśla zastępca prezydenta Szczecina.

Miasto ma w planach również zwiększenie infrastruktury do obsługi elektryków. Obecnie 6 dwustanowiskowych ładowarek znajduje się przy zajezdni przy ulicy Klonowica, a 3 stacje szybkiego ładowania „na mieście” – przy ul. Owocowej, Kołłątaja i Kolumba. Kolejna stacja ma się znaleźć m.in. na nowej pętli przy ul. Szafera.

Szczecin chce inwestować w autobusy wodorowe

Jest także szansa, że po Szczecinie będą jeździć autobusy wodorowe. W tym przypadku pojazdy miałyby zasilić flotę SPA Dąbie.

„Czekamy na stosowne nabory. Najprawdopodobniej nie tylko kupimy wodorowce, ale i na terenie zajezdni przy Struga postawimy własną stację tankowania wodoru” – dodał Michał Przepiera.

Przypomnijmy, że okazją do zobaczenia, jak w praktyce wygląda korzystanie z autobusów wodorowych w komunikacji miejskiej, była październikowa wizyta przedsiębiorców i samorządowców w Prenzlau. To tutaj znajduje się firma Enertrag, która zajmuje się produkcją zielonego wodoru. Niemiecka firma może pochwalić się także stacją do tankowania pojazdów wodorowych.