Spółka Orlen przygotowuje się do budowy hubu wodorowego przy ul. Gdańskiej 34. Jego najważniejszą częścią będzie instalacja produkcji wodoru, a obok powstanie stanowisko tankowania.

Inwestycja będzie realizowana na terenie należącym do Orlenu, między Elektrociepłownią Szczecin a ulicą Górnośląską.

Wodór z wody surowej

Planowana jest tam instalacja produkcji wodoru metodą elektrolitycznego rozkładu wody wraz z częścią magazynowo–dystrybucyjną oraz niezbędną infrastrukturą pomocniczą.

„Inwestycja zakłada budowę wytwórni wodoru z elektrolizerem typu PEM (ang. Proton Exchange Membrane). Do prowadzenia procesu technologicznego będzie wykorzystywana woda surowa (woda wodociągowa o jakości wody pitnej)” – informuje biuro prasowe Orlenu.

Inwestycja jest na razie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Dopiero po jej zakończeniu będzie można wyłonić wykonawcę. „Szacowany czas realizacji projektu w formule EPC (projektowanie, dostawy i budowa) to 24 miesiące od momentu podpisania umowy” – tłumaczą przedstawiciele spółki paliwowej.

Nie tylko przy Gdańskiej, ale też na Gumieńcach

Przy Gdańskiej będą mogły tankować wszystkie samochody osobowe, ciężarowe i autobusy należące do grupy pojazdów FCEV (Fuell Cell Electric Vehicles).

Miejsce na drugą, ogólnodostępną stację tankowania wodoru wyznaczono przy ulicy Hrubieszowskiej 57 na Gumieńcach, czyli na Orlenie naprzeciwko Centrum Handlowego Ster.

Magistrat też chce wejść w wodorowe inwestycje

Budowę własnej stacji do tankowania wodoru zapowiada też miasto. Planowana jest na terenie zajezdni przy ul. Struga, gdyż to właśnie dla spółki SPA Dąbie mają zostać kupione pierwsze szczecińskie autobusy wodorowe.

„Era wodorowa w komunikacji miejskiej w Szczecinie uzależniona jest jednak od kolejnych naborów i dofinansowań. Niemniej to KPO, jak i środki z klasycznej perspektywy finansowej UE, otwierają drogę. Trzymajmy więc kciuki za skuteczność” – pisał na początku listopada Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji.