Gdzie i kiedy?
Od: piątek, 29 marca 2019, 18:00
Do: piątek, 29 marca 2019, 23:59
Za ile?
darmowe
Dobiega końca prezentacja fascynującej wystawy „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii. W hołdzie Borysowi Malkinowi”. Ekspozycję można oglądać tylko do końca marca. Zanim wystawa wyjedzie do innych muzeów, a miejsce prezentowanych obiektów zajmą inne cenne, zapraszamy do udziału w „Amazońskiej nocy”. W programie: warsztaty leżenia w hamaku, konkurs tarcia manioku na czas, degustacje amazońskich przysmaków oraz oprowadzania kuratorskie, koncert, wykład i projekcje filmowe. Wstęp bezpłatny.

W piątkowy wieczór (29 marca 2019) w gmachu muzeum przy Wałach Chrobrego będzie można nie tylko poczuć atmosferę amazońskiej dżungli, ale także jej posmakować, usłyszeć ją i zobaczyć…

Wstęp wolny!

W programie „Amazońskiej nocy” między innymi: projekcje filmowe (we współpracy z Watch Docs, Krupa Gallery, Charles Fairbanks oraz Sanho Tree), wykład dra Filipa Rogalskiego „Amazońskie noce, amazońskie spania”, koncert gitarowy Macieja Kazuby „Kauzba w dżungli w rytmach bossa novy”, „Tsantse, trucizny i używki. Życie Indian Amazonii", czyli oprowadzanie kuratorskie po wystawie, oraz konkurs z nagrodami. Przez cały wieczór trwać będą warsztaty leżenia w hamaku, będzie można spróbować amazońskich kaw i innych południowoamerykańskich przysmaków. Specjalnie dla najmłodszych nocnych marków uruchomiona zostanie strefa edukacyjna z kreatywnymi grami i zabawami. Tylko tego wieczoru (i tej nocy) będzie można nabyć w specjalnych cenach muzealne wydawnictwa poświęcone kulturom pozaeuropejskim oraz pamiątki z wystaw.  

 

PROGRAM

18.00 |  Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne 

Projekcja filmu „Nowoczesna dżungla”, reż. Charles Fairbanks, Meksyk 2016

19.15 | Wystawy afrykańskie | I piętro, skrzydło południowe

„Kauzba w dżungli w rytmach bossa novy” – koncert gitarowy Macieja Kazuby

20.00 | Wystawa „Inspirowani naturą. Rękodzieło Indian Amazonii” | I piętro, skrzydło południowe

„Tsantse, trucizny i używki. Życie Indian Amazonii" | Spacer kuratorski po wystawie „Indianie Amazonii” | Katarzyna Findlik

21.00 | Wystawy afrykańskie | I piętro, skrzydło południowe

Konkurs z nagrodami: tarcie manioku na czas 

21.30 | Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne 

Wykład dra Filipa Rogalskiego „Amazońskie noce, amazońskie spania – etnograficzny nokturn z badań terenowych u ludu Arabela”

22.30 | Sala konferencyjna | I piętro, skrzydło północne  

Projekcja filmów: „Klątwa obfitości”, reż. Ewa Ewart, Polska 2018, oraz „Kogo niszczy wojna z koką”, reż. Josh Dautoff, USA 2009  

 

PRZEZ CAŁY CZAS TRWANIA WYDARZENIA (18.00–00.00):

– Warsztaty leżenia w hamaku 

– Strefa edukacyjna dla najmłodszych  

– Degustacja kaw z Amazonii  

– Amazońskie przysmaki  

– Kiermasz wydawnictw (publikacje Działu Kultur Pozaeuropejskich) oraz pamiątek

 

SZCZEGÓŁY WYDARZEŃ:

„Amazońskie noce, amazońskie spania – etnograficzny nokturn z badań terenowych u ludu Arabela”

Wykład dra Filipa Rogalskiego

Motywem przewodnim wystąpienia będzie przegląd zjawisk kulturowych związanych z nocnością wśród ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej: od nocnych łowów i interpretacji nocnego pejzażu dźwiękowego, poprzez zwyczaje związane ze spaniem, spotkania z niepokojącymi nocnymi istotami, nocne rytuały, aż po „nocne słowa”, czyli przekazywane nocą mity i (za dnia) opowiadane sny.

Filip Rogalski – doktor etnologii i antropologii kulturowej. Studiował etnologię i antropologię społeczną w Poznaniu, Barcelonie i Paryżu. W latach 2005–2009 prowadził badania w Amazonii peruwiańskiej wśród ludów Arabela, Quechua, Huambisa i Aguaruna, odwiedzając również ludy Bora, Huitoto i Urarina. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie.


„Nowoczesna dżungla”

reżyseria: Charles Fairbanks

zdjęcia: Charles Fairbanks

montaż: Charles Fairbanks 

produkcja: Charles Fairbanks, Saul Kak  Meksyk 2016

czas trwania: 72 minuty

Nowoczesna dżungla jest oczywiście tknięta wpływem globalizacji. Ta przedstawiona w filmie to La Selva Negra w meksykańskim stanie Chiapas, w której cieniu trwa tysiącletnia kultura Zoque. Pani Carmen wiedzie proste życie w harmonii z naturą, gospodarując na ziemi, za którą jej mąż zapłacił życiem. Jej sąsiad – szaman Juan – nie potrafi wyleczyć się z przepukliny i pada ofiarą bezwzględnego marketingu „cudownego” suplementu diety. El producto – teraz obiekt jego pełnych rewerencji magicznych obrzędów – pochłania pieniądze, których Juan domaga się od filmującego go amerykańskiego reżysera. Charles Fairbanks oraz Saul Kak – młody artysta Zoque – nie ukrywają, że wchodząc z kamerą do tradycyjnego świata Carmen i Juana też są intruzami, choć przecież w ścisłej z nimi współpracy tworzą ich piękny portret. Podobnie intruzami będziemy poniekąd my – widzowie, dla których na całym świecie powstaje tyle filmów podtrzymujących iluzję zamkniętych kultur, tak „po prostu”, bezingerencyjnie dokumentowanych przez filmowców. Ujawniając i problematyzując relacje między dokumentalistą a jego bohaterem i rozsadzając dokumentalne ramy inscenizowaną sekwencją snu Juana, twórcy „Nowoczesnej dżungli” oferują film jednocześnie fascynujący i nie zawsze wygodny w odbiorze, ale właśnie ten dyskomfort rozbitej iluzji wydaje się tu szczególnie cenny i odświeżająco szczery.

 

„Klątwa obfitości”

reżyseria: Ewa Ewart 

zdjęcia: Mateusz Kruszelnicki, Maciej Grubiak 

montaż: Robert Ciodyk 

produkcja: Piotr i Sylwia Krupowie, Krupa Gallery Polska 2018

czas trwania: 70 minut

Położony na bogatych złożach ropy Park Narodowy Yasuní w Ekwadorze to jeden z najbardziej bioróżnorodnych obszarów świata i dom dla rdzennych plemion, które nie zrezygnowały ze swojej tradycyjnej kultury. Właśnie ich przywódcy są głównymi bohaterami filmu Ewy Ewart, dokumentującego losy tzw. Inicjatywy Yasuní – ekwadorskiej propozycji, by pozostawić ropę w ziemi w zamian za finansową rekompensatę ze strony międzynarodowej społeczności. Dla mieszkańców amazońskiej dżungli dalsze wiercenia oznaczają dosłownie koniec świata, ale pytanie, czy mamy szanse ograniczyć eksploatację paliw kopalnych i zapobiec ekologicznej katastrofie, dotyczy nas wszystkich.


„Kogo niszczy wojna z koką” 

reżyseria: Josh Dautoff

produkcja: Sanho Tree, Witness for Peace USA 2009

czas trwania: 25'

Dokument wyprodukowany przez organizację Witness for Peace, której celem jest zmiana polityki USA wobec krajów Ameryki Łacińskiej, skupia się na efektach „wojny z narkotykami" prowadzonej za amerykańskie pieniądze na terenie Kolumbii. Pestycydy rozpylane z powietrza nad uprawami koki wyrządzają ogromne szkody w środowisku, pozbawiając przy tym Indian jedynego źródła utrzymania. Czy prowadzona w ten sposób wojna z narkotykami ma w ogóle sens? Jakie są inne możliwe rozwiązania?