PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. remontują infrastrukturę kolejową na trasie z Poznania do Szczecina. Jednym z efektów tych prac są nowe perony na zachodniopomorskich stacjach w: Szczecinie Zdunowie, Reptowie, Kolinie, Morzycy, Choszcznie i Starym Klukomiu.

Nowe perony są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i po prostu wygodniejsze dla każdego. Są dłuższe i szersze, a przede wszystkim wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Niepełnosprawnym pomagają pochylnie i antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na peronach pojawiły się też nowe wiaty, ławki, tablice i gabloty z rozkładami jazdy. Bezpieczeństwo i komfort zwiększa jaśniejsze oświetlenie.

Nie tylko perony

Podobny nowy peron budowany jest obecnie w Dolicach. Ale zmiany na stacjach to tylko część przebudowy linii Szczecin – Poznań. Na zachodniopomorskiej części tej trasy pociągi jeżdżą już nowym torem na odcinkach: Dolice – Kolin, Słonice – Choszczno i Reptowo – Szczecin Dąbie. Na szlakach Drawiny – Bierzwnik, Słonice – Kolin oraz Reptowo – Szczecin Dąbie wymieniane są tory, montowana jest sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Ważnym elementem modernizacji infrastruktury jest trwająca przebudowa wiaduktu w Stargardzie, która usprawni zarówno ruch pociągów, jak i komunikację w mieście. Wiadukt zostanie poszerzony, dzięki czemu kierowcy będą mieli szerszą jezdnię, piesi wygodniejszy chodnik, a rowerzyści drogę dla siebie.

Do Poznania w mniej niż dwie godziny

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedna z największych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Ma kosztować ok. 4 mld zł. Połowa pieniędzy pochodzi z dofinansowania z instrumentu Unii Europejskiej CEF „Łącząc Europę”. Prace mają zostać zrealizowane do końca 2022 r.

Celem inwestycji jest zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów między Poznaniem a Szczecinem do 160 km/h. Oznacza to, że najszybsze składy pokonają tę trasę o ok. 50 minut szybciej niż obecnie, czyli poniżej 2 godzin. Wyższy ma być również komfort podróży i poziom bezpieczeństwa. Powstanie nowoczesny system sterowania, zmodernizowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe, a w Poznaniu i Stargardzie planowane są dwa nowe Lokalne Centra Sterowania.