Charakterystyczne czerwone wagony typu 4N woziły szczecinian przez wiele lat. Już dawno zostały wycofane z codziennej eksploatacji, ale dla tego egzemplarza znaleziono nową rolę. Był częścią piwiarni przy ul. Firlika, mieszczącej się tuż obok pętli Stocznia Szczecińska. To już jednak przeszłość, bo w piątek wyjechał ze Szczecina na lawecie.

Wagon ten przyjechał do Szczecina z zakładów Konstal w Chorzowie w 1959 r. Woził pasażerów przez blisko 40 lat. Z użytku wycofano go dopiero w 1997 r. Później trafił w prywatne ręce. Jako bar piwny stanął przy dawnym kinie Derby, w miejscu rozbudowanego dziś Posejdona. W 2001 r. wagon przewieziono na ul. Firlika, gdzie pełnił podobną rolę.

W piątek miłośnicy komunikacji miejskiej zrobili mu ostatnie zdjęcia, gdy załadowany został na lawetę. Z nieoficjalnych informacji wynika, że historyczny wagon został sprzedany do Gdyni. Z jego dotychczasowym właścicielem nie udało nam się skontaktować.

– Według nas szkoda, że tramwaj zniknął ze Szczecina, bo trafił tutaj jako „fabrycznie nowy” i przez 62 lata był w Szczecinie – mówi Piotr Rakowski, członek zarządu Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, zaznaczając jednak, że nie jest to jedyny zachowany szczeciński egzemplarz. – Obecnie posiadamy w Szczecinie tego typu wagony w ruchu, np. numer 216H, który można spotkać na linii turystycznej „0” albo wagon 293H, który obecnie przechodzi gruntowny remont prowadzony przez Tramwaje Szczecińskie.

Historyczne pojazdy, które jeździły po szczecińskich ulicach można obejrzeć w Muzeum Techniki i Komunikacji. Swoje zbiory stara się poszerzać również Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej.

– Nasze stowarzyszenie obecnie pracuje nad powiększaniem kolekcji autobusów historycznych w Szczecinie, których żadna miejska spółka nie posiada. W naszych rękach są sprawne autobusy Autosan H9, przegubowe Volvo, San H100 wypożyczony do Muzeum Techniki i Komunikacji oraz u członków stowarzyszenia są Ikarus 280, Jelcz M11, Autosan H6, Lublin 3 i Osinobus Star, który czeka na remont. Prowadzimy także zbiórkę na kolejne remonty naszego Autosana H9 z 1991 roku – mówi Piotr Rakowski.

Zbiórkę można wesprzeć na stronie: https://zrzutka.pl/u49n2d.

foto: Błażej Sęk