Na 4 listopada zaplanowano podpisanie umowy z wykonawcą przebudowy węzłów „Wyszyńskiego” (skrzyżowanie przed Mostem Długim) i „Plac Szarych Szeregów” – firmą ZUE S.A. z Krakowa. Będzie to pierwszy kontrakt z planowanego całego szeregu inwestycji w torowiska w niemal całym mieście.

Wartość podpisywanej umowy to 44,9 mln zł. Na jej zrealizowanie wykonawca będzie miał 450 dni. Same prace budowlane, generujące utrudnienia w ruchu, mają jednak zająć dużo mniej, bo cztery miesiące. Pozostały czas będzie potrzebny na opracowanie projektu czasowej organizacji ruchu oraz wyprodukowanie i dostarczenie elementów rozjazdów.

Co zostanie zrobione?

Na Wyszyńskiego powstaną nowe, rozbudowane perony przystankowe, przy których zatrzymywać będą się także autobusy (dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy). Zaplanowano też nowy odcinek torów, umożliwiający skręt z ul. Wyszyńskiego w kierunku Stoczni Szczecińskiej. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej.

Prawie 900 metrów toru pojedynczego zostanie wymienionych na węźle „Szarych Szeregów”. Przebudowana zostanie konstrukcja torów i rozjazdów na samym placu, ale także tory w al. Piłsudskiego (do pl. Odrodzenia). Wyremontowane zostaną też perony tramwajowe.

To początek wielkiego projektu modernizacyjnego

Przebudowa węzłów „Wyszyńskiego” i „Szarych Szeregów” będzie pierwszym krokiem w ramach realizacji projektu modernizacji torowisk w niemal całym mieście. Projektu, który zaliczył falstart. Najpierw były problemy z wyłonieniem wykonawców pierwszych etapów, a później miasto ogłosiło, że rezygnuje z przebudowy fragmentu ul. Mickiewicza i modernizacji zajezdni „Golęcin”. Ma to pozwolić oszczędzić pieniądze na inne, bardziej wymagające remontu odcinki. Wiadomo już bowiem, że ze względu na sytuację na rynku budowlanym, ceny w każdym przetargu będą wyższe niż wcześniejsze szacunki.

W kolejnych etapach przebudowane mają zostać:

- torowisko w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła - al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,

- torowisko w ciągu ul. Kołłątaja - ul. Asnyka - pętla Niebuszewo,

- torowisko w ciągu pl. Żołnierza Polskiego - pl. Hołdu Pruskiego - ul. Matejki - ul. Piłsudskiego do pl. Rodła,

- torowisko w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich wraz z rozbudową pętli Pomorzany oraz niezbędną przebudową układu drogowego,

- torowisko w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie (od ul. Podwale) – ul. Kolumba – ul. Chmielewskiego – ul. Budziszyńska,

- torowisko w ciągu ul. Nowa (od wiaduktu kolejowego) – pl. Ratuszowy – ul. Dworcowa.

Z Unii Europejskiej miasto otrzymało na ten cel 175 mln zł. Wkład własny pochodzić będzie głównie z pożyczki w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Ma być to 119 mln z łącznej sumy 877 mln zł, na którą opiewać będzie kredyt na różne projekty inwestycyjne.