Wiadukt w ciągu al. Wojska Polskiego kojarzy się przede wszystkim z żelbetową konstrukcją, widoczną z peronu dawnego dworca Łękno. Wystarczy jednak przejść kilkadziesiąt metrów, by cofnąć się w czasie i zobaczyć jego zupełnie inne „oblicze”. Dwie pozostałe części wiaduktu zbudowano bowiem przed wojną z cegły klinkierowej. Całość zostanie niedługo rozebrana.

- To piękniejsza część wiaduktu, ta, której po prostu szkoda. Obrazek, który widzimy jest bardzo mało znany ze względu na trudność dotarcia w to miejsce. To ostatnie chwile, żeby go zobaczyć – mówi Robert Abelite, pasjonat historii Szczecina i miejski przewodnik, pokazując nam ceglaną część konstrukcji.

Cegły i parowozy

Oglądamy wiadukt od jego południowej strony, czyli od dworca Turzyn. Widać nawet drobne zdobienia w postaci tzw. gzymsu cokołowego. Niektóre cegły są zniszczone, to najprawdopodobniej ślady po kulach, odłamkach czy granatach. Wcześniej, przechodząc pod wiaduktem, przyglądaliśmy się prawie zupełnie czarnemu sklepieniu.

- Wiadukt jest okopcony. Gdybyśmy przenieśli się w czasie, to być może koło nas przejeżdżałby właśnie parowóz – opowiada Robert Abelite.

Najmniej efektownie wygląda najnowsza część wiaduktu. Żelbetowa konstrukcja od strony północnej (od stronny dworca Łękno) powstała w 1947 r. Co ciekawe, na przyczółkach zbudowanych już przez Niemców, którzy jeszcze przed wojną planowali poszerzenie jezdni.

Najstarsza część z XIX wieku

Konstrukcja ceglana składa się z dwóch części. Jak czytamy w internetowej Encyklopedii Szczecina, najstarsza jest ta stanowiąca środek wiaduktu. Zbudowano ją jeszcze w XIX wieku, a dokładnie w 1896 r. Później wiadukt poszerzono od strony południowej. Tę przebudowę wykonano najprawdopodobniej w 1928 r.

W najbliższych miesiącach wiadukt zostanie rozebrany w związku z budową węzła Łękno. Będzie to robione w dwóch etapach, bo na al. Wojska Polskiego przez cały czas musi zostać zachowany ruch samochodowy i tramwajowy. Najpierw wyburzona zostanie tylko część wiaduktu, w miejscu której powstanie „połowa” nowej konstrukcji. Gdy będzie można już przenieść na nią ruch, rozbiórka zostanie dokończona i powstanie druga część wiaduktu.

Nowy wiadukt będzie miał 67 metrów szerokości, czyli dużo więcej niż obecny (36 metrów). Znajdą się na nim dwie jezdnie, torowisko tramwajowe i obustronne ciągi pieszo-rowerowe. Pod nim przebiegać ma linia kolejowa z przystankami SKM i obwodnica śródmiejska.

Zobacz też:

Niesamowite odkrycie na terenie budowy węzła Łękno. To może być pamiątka sprzed 300 lat!