Już dziś poruszanie się samochodem po mieście jest utrudnione, a w najbliższych miesiącach rozpoczną się jeszcze prace na śródmiejskiej części al. Wojska Polskiego, ul. Energetyków, ul. Kolumba, al. Powstańców Wlkp. i w kilku innych miejscach. Kumulacja drogowych inwestycji wynika m.in. z konieczności rozliczenia do końca 2023 r. pozyskanych na nie dofinansowań unijnych.

 

Dzięki tym 15 inwestycjom, kierowcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają bezpieczniejszą i bardziej komfortową infrastrukturę drogową. Zanim do tego jednak dojdzie, wszyscy mieszkańcy będą musieli uzbroić się w duże pokłady cierpliwości. Miejscy urzędnicy nie ukrywają, że w najbliższych miesiącach poruszanie się po szczecińskich ulicach będzie mocno utrudnione.

Magistrat uruchomił nawet specjalną stronę - https://www.szczecin.eu/pl/utrudnienia-drogowe - na której podawane mają być dokładne informacje dotyczące wszystkich aktualnych utrudnień na drogach. Z jakimi inwestycjami będą związane?

15 dużych inwestycji drogowych

Inwestycje w realizacji:

- węzeł Łękno - prace w toku - planowany termin zakończenia III kwartał 2021 r.;

- węzeł Granitowa - prace w toku - planowany termin zakończenia III kwartał 2021 r.;

- węzeł Głębokie - prace w toku - planowany termin zakończenia IV kwartał 2021 r.

- przebudowa ul. Szafera - prace w toku - planowany termin zakończenia II połowa 2021 r.;

- przebudowa ulicy Górnośląskiej - prace w toku - planowany termin zakończenia III/IV kwartał 2021 r.;

- modernizacja Estakady Pomorskiej w ciągu ul. Gdańskiej - prace w toku - planowany termin zakończenia III kwartał 2022 r.;

- modernizacja torowisk w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego - Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła - Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo - prace w toku - planowany termin zakończenia IV kwartał 2022 r.;

- przebudowa al. Jana Pawła II - prace w toku - planowany termin zakończenia IV kwartał 2021 r.;

- przebudowa ulicy Ściegiennego, Bohaterów Getta Warszawskiego oraz ul. Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Małkowskiego do ul. Ściegiennego - prace w toku - planowany termin zakończenia IV kwartał 2021 r.;

- przebudowa ulic Andersena, Północnej i Wapiennej – etap I - prace w toku - planowany termin zakończenia IV kwartał 2021 r.;

Inwestycje planowane:

- przebudowa ulic: Energetyków, Władysława IV, Spichrzowej, Zbożowej, Celnej, Świętego Floriana, części ulicy Bytomskiej oraz Bulwaru Śląskiego i Gdańskiego - faza przetargowa - planowany termin rozpoczęcia II/III kwartał 2021 r. - planowany termin zakończenia II/III kwartał 2023 r.;

- przebudowa ulic: Rybnickiej, Kujota, Hryniewieckiego, Logistycznej oraz części ulicy Bytomskiej - faza przetargowa - planowany termin rozpoczęcia II/III kwartał 2021 - planowany termin zakończenia II/III kwartał 2023 r.;

- przebudowa śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego wraz z przebudową Placu Zwycięstwa - faza przetargowa - planowany termin rozpoczęcia II/III kwartał 2021 r. - planowany termin zakończenia II/III kwartał 2023 r.;

- przebudowa torowisk w ciągu ul. Kolumba i Powstańców Wielkopolskich - faza przetargowa - planowany termin rozpoczęcia przełom 2021/2022 r. - realizacja 2 lata.

Do połowy przyszłego roku trwać będzie również przebudowa węzła Kijewo. Nie jest to jednak inwestycja miejska, tylko zadanie realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, czyli administrację rządową.

Dlaczego wszystkie inwestycje prowadzone są w jednym czasie?

Mieszkańcy raczej nie podważają konieczności przeprowadzenia wszystkich powyższych inwestycji. Często irytują się jednak, że prowadzone są w tym samym czasie, powodując korki w różnych częściach miasta, które tym samym bardzo trudno ominąć.

Miasto tłumaczy skumulowanie inwestycji drogowych w dwojaki sposób. Urzędnicy podkreślają, że koordynacja zadań, mająca na celu odpowiednie rozłożenie w czasie inwestycji, jest bardzo trudna i nie wszystko zależy w tej materii od miasta.

„Wydłużanie przetargów m.in. z powodów kontroli postępowań, uzyskiwanie uzgodnień, dodatkowe nieplanowane roboty budowlane, inwestycje drogowe realizowane przez sąsiednie samorządy oraz instytucje rządowe na drogach dojazdowych do Szczecina, a nawet gwałtowne zmiany aury - mają istotne znaczenie na ustalony wcześniej plan. Dlatego pomimo czynionych starań, mających na celu ograniczanie do minimum sytuacji pokrywania się zadań w jednym czasie, nie zawsze jest możliwe, aby takiej sytuacji zaradzić” – czytamy w komunikacie magistratu.

Drugim powodem jest konieczność rozliczenia środków unijnych pozyskanych na inwestycje drogowe z Unii Europejskiej. Specyfika tych dofinansowań sprawia, że większość dotowanych przez UE zadań wykonywana jest w ostatnich latach danej perspektywy finansowej, czyli w tym przypadku – do końca 2023 r. (co prawda chodzi o perspektywę unijną 2014 – 2020, ale istnieje zasada n+3 lata, pozwalająca na późniejsze rozliczanie środków).

Co mają zrobić kierowcy?

Miasto zachęca na czas wzmożonych remontów do rezygnowania z samochodów na rzecz komunikacji miejskiej (uzyska ona priorytet przejazdu wszędzie, gdzie będzie to możliwe) i pociągów REGIO, w których, w granicach administracyjnych miasta Szczecin (między stacjami: Szczecin Główny, Szczecin Port Centralny, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie, Szczecin Zdunowo, Szczecin Załom, Szczecin Podjuchy, Szczecin Gumieńce), do końca roku będą honorowane wszystkie bilety okresowe ZDiTM.

Po ścisłym centrum prawdopodobnie szybciej będzie przemieszczać się rowerem czy hulajnogą. Jeśli rezygnacja z samochodu nie będzie możliwa, szczególnie ważne w najbliższych miesiącach stanie się planowanie trasy z wyprzedzeniem i np. wcześniejszy wyjazd z domu. Miasto namawia też do carpoolingu, czyli wspólnego dojeżdżania do pracy jednym samochodem.