Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał umowę na przebudowę portowej infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego, czyli w pobliżu Elewatora Ewa. – Kolejne nabrzeża, to kolejne terminale, to dalsze zwiększanie potencjału przeładunkowego, a co za tym idzie większa ilość towarów w naszych portach – mówi o inwestycji Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ.

Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego nabrzeża Norweskiego, które będzie przedłużeniem nabrzeża Fińskiego (pełni funkcję terminala kontenerowego) oraz modernizację istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego (najintensywniej wykorzystywane nabrzeża drobnicowe) wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m.

Ponadto, zabezpieczony zostanie brzeg Ostrowa Grabowskiego, by w przyszłości można było wybudować tam kolejne nabrzeże – Duńskie, będące przedłużeniem Norweskiego. Kanał Dębicki będzie poszerzony ze 120 do 200 metrów. Wszystko to umożliwi wpływanie do portu większych jednostek.

– Wraz z tą inwestycją do portu w Szczecinie wkracza nowa jakość. Zyskamy nowe tereny, które z powodzeniem możemy wykorzystać i zagospodarować na cele portowe. Ta inwestycja stanowi także wstęp do dalszego rozwoju zachodniej części Ostrowa Grabowskiego. Jeśli uda nam się zrealizować te wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku będziemy dysponować w zespole portów Szczecin-Świnoujście potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków aniżeli obecnie – podkreśla prezes Urbaś.

Koszt prac to 343,1 mln złotych. Powinny zostać zrealizowane do końca września 2023 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A.

– Nasza kadra jest już zmobilizowana i wkrótce rozpoczniemy prace przygotowawcze. To sprawdzanie ferromagnetyczne, przygotowanie zaplecza budowy wraz z placami składowymi i pierwsze roboty rozbiórkowe na nabrzeżach – mówi Małgorzata Winiarek Gajewska, prezes NDI.

Kilka dni wcześniej podpisano umowę na rozbudowę infrastruktury w innej części portu. Chodzi o Basen Kaszubski. Modernizacja i budowa nowych nabrzeży będzie tam kosztować blisko 233 mln zł. Wykonawcą jest firma DORACO. Obie inwestycje dofinansowane są ze środków unijnych.